Pardini eller Bernelli .32?

Jag har under lång tid använt Walther GSP .32 till fält och milsnabb. Till milsnabb tycker jag inte den är helt optimal. Jag har börjat fundera på att skaffa en Benelli eller Pardini. Jag ska också ha den till precision. När jag frågar runt får jag höra både positivt och negativt om de båda vapnen (som alltid när man frågar). Jag ska naturligtvis testa dem själv innan köp, men undrar om det är någon som har erfarenhet av båda vapnen och har lite tips på för- resp. nackdelar med de båda vapnen. Likaså om det är någon som använt något av vapnen under längre tid till både fält/milsnabb och precision som kan ge en liten personlig recension av sitt vapen.
Det är naturligtvis intressant att veta om vapnet krånglar ofta och ställer till det vid tex fältskytte. Likaså om det är känsligt för olika slag av ammunition (jag laddar dock själv). All info är av stort värde! Leif

Jag har ingen erfarenhet av .32 skytte.
Men jag har en Walther och en Benelli .22

Vad du än väljer så blir det nog bättre än det du har. Vet inte om du känner till det, men Walther är en pimpad Baijkal.

I mitt tycke så har walthern sämmre precission än benellin. Walthern litar jag inte på funktionsmässigt i snabbskytte, men det kan vara just min som krånglar.
Min benelli är lite kinkig på ammo, den vill ha lite starkare laddningar. Så Ealys gula funkar inte.

1 gillning

Walter GSP är inte en Baikal. (Du tänker nog på KSP200) GSP är något helt annat.

Aha, ja det är ju en KSP jag har.

Har provat bägge i mindre doser, jag kör bara fabriksammo. Haft något eldavbott med både Benelli och Pardini, troligtvis mitt eget fel. Det gäller att hålla rent, smörja och ha fjädrar i toppform, går inte att jämföra med en 22:a. Benellin tycker jag är aningens skönare att skjuta med, i övrigt är det fina vapen bägge två. Flera Pardinis jag klämt på har känts sneda i siktbilden, som att bakre siktet lutar.
Testade även en äldre GSP på ett SM och den gick felfritt, men känns lite yxig i balansen. Kanske är de nyare bättre?

Är personligen helt övertygad om att flertalet vapenfel i 32 beror på taskigt handladdad ammo, och sedan skyller skyttarna på vapnet. Ser det som en omöjlighet att 100% av alla ”som handladdar för att det är billigt” gör det bättre än en fabrik med diverse expertis.

Vet att en av Sveriges i särklass skickligaste snabbskyttar skjuter Pardini, det borde betyda någonting.

Jag får tacka för inläggen. Igår tog jag fram mitt gamla OSP tryck till GSP:n (alltså .32) och det satt som ett smäck. En borta på kretsmästerskap i fält och sköt fullt på särskjutning om silver. Det trycket är mkt bättre än det nyare (som inte längre är så nytt). Det nyare är svårt att ställa in och blir gärna ett långt och segt förtryck vilket ej passar till fält och milsnabb, tycker jag. Till precision kanske, men där är vapnet lite onödigt tungt.
Långa håll (65+) på fält är pipan i kortaste laget och det är lätt att även välladdad ammo med rätt kulkaliber kan kantra/tumla och orsaka för långa hål i tavlan (konstig regel på fasta mål!).

Hur som helst så är jag fortfarande intresserad av synpunkter och tips på en bra .32-pistol till precision. Skjuter fn med Manurhin som går mkt fint, men skjuter man inte väldigt ofta med den och samtidigt mkt med pistoler som har mer följsamma förtryck med ett lagom sluttryck så blir trycket väl hårt på revolvern (ca 1,5 kg då den också används till fält) och en del avfyringar blir därför lite mindre lyckade. (Alternativet är ju att träna mer, gärna blindavfyringar, men i brist på tid och lite lat så…).

Det finns inget annat än Pardini att fundera på, om du inte känner dig lite dumdristig och vill ha en Matchguns MG 4.

Vad är det för fel på MG4?