Osäker på begagnad CZ

Hej,

jag har väldigt dålig kännedom om hur vapen slits.
Väntar på inköpstillstånd för en CZ SP-01 och har hittat två intressanta begagnade.
En säljare är privat, bor så man kan mötas.
Andra butik som får posta om affär blir av.

Så min fundering är vad skall man fråga/ titta efter vid köp?

Förstår att det blir slitage på fjädrar, utkastare när man köper begagnat men hur är det med pipa osv.

Tacksam för all hjälp man kan få,

Ha en fortsatt trevlig vecka!

Generellt skulle jag vilja säga att det är generellt svårt att slita ut ett vapen eller skjuta slut på en pipa. Utdragare, fjädrar, slide lock och i viss mån hane och sear är slitdelar som man får räkna med att byta ibland.

En pipa håller för över 100 000 pläterade och 50 000 mantlade kulor, det ska till något extra innan man normalt skjuter slut på en pistolpipa. Typ att den gått tiotusentals 39B eller att den aldrig rengjorts och rostat. Men det är också billigt att köpa en ny CZ-pipa så det är inte så mycket att vara rädd för oavsett.

Det man kan höra sig för om är om det är någon som filat på trycket, vilket kan göra att man behöver ny sear och hane. Det enda som egentligen är något att oroa sig är om det skulle vara någon spricka i stommen. Det är ovanligt på CZ, men det händer.

1 gillning

Hej Juristen,

Tack för att du tog dig tid att svara!

Nu tar jag kanske lite vatten över huvudet, men jag tror att kravet på avtryckarvikt är olika på ipsc och “vanligt” skytte. Så om du köper en pistol som någon använt i ipsc så kanske den inte väger in för fältskytte osv. Men som sagt jag är lite osäker. Lycka till!

1 gillning

Använt sunt förnuft, är vapnet i bra skick och inte har så mycket märken eller märkbart slitage så är nog även pipan och vapnet mekaniskt i gott skick.

1 gillning

väger den inte in i nationellt så är det oftast avtryckarfjädern som behöver bytas, vilket kostar under 100kr. det är en av de vanliga slitdelarna på czan.

2 gillningar

Tack för info!

Så länge stommen är ok så bör det inte vara några problem, fjädrar osv är lätt & billigt att byta. Bytte själv till en competition hammer vilket i princip är den enda uppgraderingen som behövs för ett bra trycke enl mig. (Gick från ca 4kg till 2.5kg) pipan är också lätt att byta om det mot förmodan skulle vara nåt fel på den, mest jobbigt med extra licens osv.

1 gillning

Nja, om du gör bytet hos en vapensmed/handlare så byter man bara gammal pipa mot en ny och behöver ingen ny licens.

Mvh
Johan B

3 gillningar

Jaså det visste jag ej :slight_smile: Man lär sig nåt nytt varje dag :grin:

Tack igen för all information!:1st_place_medal:

Nu blev en pang såld och andra säljaren ångrade sig.
Så blir köpa en ny om ingen här på forumet är intresserad av sälja sin CZ 75 SP-01

Hör gärna av er om ni hör något!

Trevlig Påsk! :hatching_chick:

Mvh, Robert