Olika c-vapen

Halloj! Dags att skaffa c-vapen. Sneglar på Morini, Fwb aw93, Walther ssp. Hur är de jämfört med varandra? Utgår från att alla skjuter bra, men hur är det med driftsäkerheten? Har mest skjutit gsp, den har inte klickat eller haft marningsproblem en enda gång på snart ett år trots bristfällig vapenvård. Är ssp lika driftsäker? Har provat Pardini också, passade mig bra men de jag har i min närhet verkar kräsna med ammo. Så… finns det en Pistol som ligger som en Pardini i handen men sväljer all ammo och aldrig klickar? :slight_smile: Nån annan modell som är värd att kolla närmare på? Har tyvärr ont om butiker i trakten så det är svårt att klämma/känna på dem.

Pröva så mycket vapen du kan på klubben, vad som passar någon annan behöver inte passa dig, alla de vapen du räknar upp är i toppsegmentet och tjänar väl.

Mina erfarenheter är att de nyaste pardinisarna är lika driftsäkra som allt annat.
Däremot är de äldre modellerna kinkiga (jag har ägt 3 olika modeller själv, den nya har aldrig strulat på de två åren jag skjutit (5-6 k skott)) . Så köper du ny tror jag inte att det är något problem med pardini.

Det låter ju bra, har du provat många ammo-sorter? Har förstått att problemet är med lite längre patroner, typ top shot… men det kanske är åtgärdat på senare modeller.

Ph2018, Jodå, det gör jag. Tyvärr är vi ganska få som skjuter regelbundet. Och än så länge har det inte kommit igång riktigt, vi skjuter bara utomhus.

Jag har av gamla erfarenheter liksom bannlyst CCI och topshot.
Så jag själv har inte provat. Men några klubbmedlemmar skjuter CCI utan problem.

Jag har skjutit Eley bulk, Norma2, sk.

Jo, topshot är kanske inte förstahandsvalet men det är det som är lättast att få tag på här. Hellre top shot än inget. Kan stå ut med lite sämre precision på träning, men undviker gärna elavbrott i möjligaste mån.

Så länge du torkar av vaxet i toppen på CCI är det absolut inga problem att skjuta dom i nästan alla 22:or , min Pardini från 2014 äter dom utan problem och träffar bra också ;-)… . , Brorsan skjuter en gammal SPE , inga problem där heller (om man torkar av toppen på CCI ) dock fick han köpa nya magasin för att bli av med matningsproblemen . (utslitna läppar !!) men pangen skjuter fortfarande bättre än våra lavetter ! :wink:
Tycker dock inte Topshot är lika bra som CCI , trots att dom skall komma från samma fabrik !!!

En 22:a som ofta är underskattad är Baikal IJ35 , ganska lik , det är billig gammal ryss 1000- 3000 som har mycket behaglig egenskaper och rekyl , dock börjar det bli lite svårt med res.delar men det finns att få tag i !

Har själv en Unique DES 69/U. Har haft den sedan slutet av 1980-talet och är väldigt nöjd med den. Synd att den inte tillverkas mer. Den ända ammunitionen den har haft problem med är Norma 2 genom dålig omladdning, men det kan kanske bero på dålig vapenvård.

Bajkal är samma som Walther 200 va? Den har jag hållit i men inte skjutit. Ganska trevlig.

Unique har jag testat, kom inte riktigt överens med den. Den är väl också ganska svår att hitta delar till numera?

Same same but different !!! Walther köpte rättigheterna till modellen + restlagret av delar och satte ihop , men Baikalen är originalet och har bättre inpassning och kvalitet enligt de flesta insatta ! trevlig pang med lätt distinkt rekyl , lättare än många andra att skjuta snabbt med ! har precis köp en till tösen som första 22:a !

Om greppet & kolvvinkeln passar dig kan du nog inte hitta ett mer prisvärt vapen … men det finns ju alltid Rink el. Nill-kolvar att köpa om man gillar den i övrigt !!!

Om du inte gjort som den första svarande föreslår, så gör det ordentligt. Pröva föreningens eller dina klubbkompisars vapen och skjut vid flera tillfällen. Skjut många skott. Det kan kännas olika gång från annan. Problemet är att du kanske prövar ett bra vapen, men med en kolv som inte passar och då får du lätt en felaktig uppfattning.

Vad som skiljer mellan en del vapen, tex Unike vs GSP och Feinwerkbau vs Morini är visirlinjen. Pröva att lyfta vapnet gång på gång och se om du hamnar rätt i ögonhöjd utan att behöva göra någon extra finjustering, detta kan vara olika beroende på hur din handled är utformad, dvs hur du håller vapnet. Detta kan du ju enkelt prova i en butik och testa med olika kolvar. Alla vapen passar inte alla skyttars anatomi.

Vad gäller driftsäkerhet har jag också skjutit med (äldre) GSP som alltid funkade. Jag har sedan 10 år en Morini CM RF och är för min del mkt nöjd med den, men detta är ju en smaksak. Vad gäller driftsäkerhet har jag skjutit precision, fält, sport och milsnabb åtskilliga 1000-tals skott och har kanske bara haft 4-5 klick på alla dessa år. (Jag har undvikit ren skitammo). Vad som däremot är besvärligt med Morini - tycker jag - är om du vill justera trycket. Det är flera skruvar som påverkas och börjar man skruva så kommer man aldrig “hem” igen, upplever jag det. Men köper du nytt så får Ronnie (återförsäljaren) fixa trycket åt dig eller om du har ngn skyttekompis som har Morini och kan hjälpa dig, om du inte själv är duktig på detta. Ett bra vapen där man inte får till ett bra tryck är inte ngt roligt. (GSP:n är betydligt lättare att fixa själv).Ta det lugn och testa dig fram metodiskt. Vapnet ska du antagligen ha i många år så någon månad hit eller dit för att finna ett vapen du är 100 % nöjd med är värt besväret.
Med vänlig hälsning Leif

Tack för ett bra och utförligt svar! Jo, när det är dags åker jag nog till en butik. Problemet är att de jag känner till ligger antingen typ 30 mil söderut eller 25 mil norrut… så jag försöker skaffa mig så mycket förhandsinfo som möjligt så KANSKE jag bara behöver åka åt ena hållet :slight_smile: har provat aw93 och Walther ssp sen sist. Båda var jättetrevliga och låg fint i handen. Ssp något mer framtung, men det kan man ju justera med vikter om jag fattar rätt.

Tja, är vapnet för framtungt redan utan pipvikter är det nog svårt att justera detta med pipvikter. Pipvikterna är ju till för att göra vapnet mer framtungt så att rekylen minskar (särskilt vid milsnabb och fält + antar jag IPSC).
Leif

Helt rätt, jag var nog otydlig, det satt vikter på redan som ju går att plocka bort om man önskar.