Hej Skytteforumiter!
Jag har relativt nyligen kommit igång med skyttet och känner mig ganska grön (som sig bör). Jag vet att det finns en enorm samlad kompetens här, så jag tänkte ta tillfället i akt att efterfråga lite tips (uppenbara såväl som inte fullt så uppenbara) för att bli en så bra skytt som möjligt.
Finns det några nybörjarfällor som man absolut ska passa sig för? Jag tänker då kanske främst på felaktiga vanor som är svåra att träna bort i ett senare skede.
Jag förstår mig på grunderna, såsom fokus på sikte och inte på tavlan, men är fortfarande väldigt dålig på att inte ”glida över” med blicken till tavlan istället.
I och med att säsongen är relativt kort, för att efterföljas av ett över halvåret långt uppehåll oroar jag mig lite för hur mycket av det lilla jag hunnit lära mig som jag tappar då. Är luftpistol ett bra komplement till .22-skytte (tänker då främst för att öva upp själva siktandet)?
Märker att jag ofta, nästintill alltid, har en flyer, och en spekulation från min sida är att det är första skottet som stressas iväg. Min gissning är att detta beror på ovana vid trycket, och att jag helt enkelt felbedömer hur mycket kraft som behövs till avtrycket. Låter det som ett rimligt antagande?
Som ni ser har jag en miljon och lite fler frågor, och all form av input uppskatta något enormt.
Tack på förhand