Nybörjare - Era bästa tips

Hej Skytteforumiter!

Jag har relativt nyligen kommit igång med skyttet och känner mig ganska grön (som sig bör). Jag vet att det finns en enorm samlad kompetens här, så jag tänkte ta tillfället i akt att efterfråga lite tips (uppenbara såväl som inte fullt så uppenbara) för att bli en så bra skytt som möjligt.

Finns det några nybörjarfällor som man absolut ska passa sig för? Jag tänker då kanske främst på felaktiga vanor som är svåra att träna bort i ett senare skede.

Jag förstår mig på grunderna, såsom fokus på sikte och inte på tavlan, men är fortfarande väldigt dålig på att inte ”glida över” med blicken till tavlan istället.

I och med att säsongen är relativt kort, för att efterföljas av ett över halvåret långt uppehåll oroar jag mig lite för hur mycket av det lilla jag hunnit lära mig som jag tappar då. Är luftpistol ett bra komplement till .22-skytte (tänker då främst för att öva upp själva siktandet)?

Märker att jag ofta, nästintill alltid, har en flyer, och en spekulation från min sida är att det är första skottet som stressas iväg. Min gissning är att detta beror på ovana vid trycket, och att jag helt enkelt felbedömer hur mycket kraft som behövs till avtrycket. Låter det som ett rimligt antagande?

Som ni ser har jag en miljon och lite fler frågor, och all form av input uppskatta något enormt.

Tack på förhand

1 gillning

Vet inte när man slutar vara nybörjare, men är fortfarande väldigt “grön” så följer tråden med förväntan :slight_smile:

Passar på och tipsar om Arnes pistolskytte-sida, vet inte hur Arne eller sidan uppfattas av erfarna skyttar, men finns en hel del att läsa vartfall.

Lycka till med skyttet!

1 gillning

Är själv ganska grön, men det som gjorde mest för mig var införskaffandet av målkikare. Då får man en bättre upfattning av vad som funkar och inte. Och du slipper gissa vilket skott som var flyren.
Och tänk på att krama av skottet. Säktert 80% av ett bra skott hänger på en bra avfyrnig. (80% är bara en gissning :slight_smile: )

1 gillning

Att krama av skottet är verkligen nyckeln till ett bra skytte. När du skjuter precision ska varje skott komma som en överraskning. Gör det inte det har du ryckt av skottet och det blir ofelbart dåligt. Det är mycket viktigare att göra en bra avfyrning än att du ligger helt perfekt med riktmedlen mot tavlan. De flesta nybörjare tror helt tvärt om att om de rycker av när riktbilden är perfekt så sitter skottet bra. Så funkar det dock inte i praktiken.

1 gillning

Krama är ett sätt att få till en bra avfyrning. Det är så med avfyrningar att det kommer vara individuellt vad som funkar bäst för dig och ditt vapen. En bra avfyrning påverkar inte vapnet i någon riktning alls när skottet går. Bra fokus på riktmedel också tokviktigt. Träna på det som funkar sämst för bäst utväxling funkar väldigt bra för mig.
Att skottet kommer som en överraskning kan man ju ha olika åsikter om. Jag förstår grundtanken men håller inte riktigt med.

Luftpistol är självklart att rekommendera för mig, billig i drift och det är otroligt mycket lättare att själv se vad som händer vid en avfyrningar eftersom det är rekylfritt. Lite svårt att hitta begagnat men det går ju. De har bra torrklickfunktion också så det är lätt att stå hemma och torrträna om det inte finns tillräckligt med tid för liveträning.

Ganska snart efter att du kommit igång med allt skulle jag rekommendera att börja träna istället för att bara skjuta. Det borde ge dig en snabbare utväxling av timmarna på banan eller hemma.

/Peppe

Har du specifika frågor är du välkommen att skicka ett pm.

Haha, nej det är nog ganska subjektivt egentligen när man slutar vara grön. Arnes sida har jag lusläst, och det finns verkligen oändligt med vettig information där.

Dock har jag själv en viss aversion gentemot revolver, vilket Arne ofta rekommenderar till nybörjare så många tips faller bort på grund av olikheten gentemot klassisk precisionspistol. Men utöver det, en mycket bra sida.

Lycka till med skyttet du med!:slight_smile:

1 gillning

Just målkikare är jag faktiskt inne på att skaffa så snart som möjligt, mycket på grund av osäkerheten kring vilket av skotten som är det avvikande. Jag har en känsla av att jag omedvetet korrigerar 2-5, efter att ha fått iväg 1:an tveksamt.

Jag tror dock att det kanske är en sån där klassisk nybörjargrej, som kan tränas bort med rätt avtryck/siktlinje och kanske framförallt skyttevana. Som det är nu skjuter jag med olika pistol nästintill varje träning, så de första serierna blir alltid knackiga.

Det där kan jag efter kort men intensiv empiri skriva under på:) Jag vet inte hur många gånger jag surt fått äta upp tanken ”det där måste vara mitt i prick”, bara för att jag rycker av skottet när jag tycker att jag ligger perfekt. Jag ska spendera helgens träning åt att verkligen fokusera på avtrycket (i kombination med det här med att bara se tavlan perifert).

Det är både frustrerande och fascinerande hur små marginaler det rör sig om i skytte. Jag har i stort sett inte skjutit något innan det här, så det är ganska mycket att ta in nu i början. Men jag ska kolla upp hur det ser ut med luftpistol i klubben eller i närheten, det bör kunna vara ett gott komplement för att träna upp avtrycket

1 gillning

Tusen tack för många bra tips!:slight_smile:

Jag planerar att öva väldigt mycket på grunderna nu under de kommande träningarna (som sig bör). Det finns många kompetenta och seriösa skyttar i klubben, så jag suger åt mig så mycket information jag bara kan.

En av anledningarna till att jag började skjuta, utöver det faktum att det verkar vara en rolig och utmanande sport, var att jag och min far under många år pratade om att börja skjuta tillsammans. Han var en tävlingsmänniska precis som jag är, och ett av de bra dragen som jag delar med honom är att jag inte gör särskilt mycket halvdant.

Detsamma gäller skytte. Jag är förstås en amatör utan dess like än så länge, men trots det försöker jag ta tillvara på varje träningstillfälle och verkligen nyttomaximera tiden:) Självklart ska det vara kul (och det är det), men jag är ganska mån om att lära mig grunderna så snabbt som möjligt för att kunna skjuta så bra som möjligt (och frekvent bra, inte bara enstaka turserier som jag gör nu).

Luftpistol ska jag verkligen se till att hoppa på så fort den säsongen drar igång, jag kan tänka mig att det precis som du skriver är ett ypperligt sätt att mängdträna och nöta the basics på.

Angående luftpistol kommer en jättekorkad fråga här; Är det licenspliktiga vapen det med (tänker på om anslagsenergin är högre än hobbypistolerna från teknikmagasinet etc) eller kan man köpa eget vapen och träna med relativt omgående?

Återigen tack till både dig och alla andra i den här tråden:D

Luftpistolerna som de allra flesta använder är inte licenspliktiga. Så det är bara att köpa på.

Jag har nu hållit på några år och kan bara säga vad som fungerar bäst för mig.
Som tidigare nämnts är ju avfyrningen viktig men hur man står har i alla fall en väldigt stor betydelse för mig på en 43:a kontra en 47:a.
Andningen är ju också en viktig del så man inte börjar att andas in precis när skottet går av.
Var inte rädd att sänka ner och börja om efter att andats 3-4 gånger.
Skjut inte för fort du har ju 5 minuter på dig /serie så det är ingen brådska direkt. Dom flesta nybörjare är alltid klara först när vi kör träningar.
Sen kan inte jag använda målkikare för jag blir bara stressad av att veta resultaten innan serien är avklarad.
Kan ju vara en ide att inte ha för höga krav på sig själv. Speciellt på tävling om man har lite lägre krav så blir stressen mindre och du presterar högre.
Skjuter du normalt 300 på träning sikta på 290 på tävling så kanske du inte spänner dig så mycket om du tappar nåt skott.
Mvh Martin

1 gillning

Hamnade här nu för att jag ska till klubben imorgon och jobba mot min första 46:a.
Jag är super grön och vi har massor med kunskap i klubben, men man vet också hur svårt det är att dela kunskap för många och särskilt något som varit så självklart i många år! Kan vara detaljer som man inte tänker på efter X antal skott. Så tänkte ge mig utanför klubbens väggar och se om det kommer nått nytt. Hittills är det ganska mycket samma, men vissa saker kom tillbaka som jag själv glömt. Jag har bara skjutit i 6 månader och under sommaren har det blivit långt mellan gångerna. Dom tre senaste gångerna har varit två tidigare lördagar och den sista 7 juli, 100 skott per gång och det är absolut vad min koncentration orkar. Jag skjuter 39-43, börjat hamna med alla fem skotten i svart mer delen av omgångarna, men har ju märkt att det är nära och likväl långt borta till 46:an. Där av att man börjar fundera mer. Kanske har skjutit på klubben 10-12 gånger så som sagt grön!
Tänkte på några grejer jag inte såg från tipsen som jag tänker på och som känns bra att ta med sig. Sedan får ni mer än gärna rätta mig, utveckla m.m

  1. Finger toppen på avtryckaren ska centrera avtryckaren när du kramar, lite till höger eller vänster och kulan gör det samma… kanske är självklart.

  2. Ett bra grepp om kolven, stadigt men inte krampagtigt, jag har fått tipset och gjort så sedan dess. När du har pistolen i sänkt läge får man vila “framsidan på varbygeln” eller lämpligt ställe på din modell av pistol i trät på stationen och kan då tajta till greppet mellan tumme och pekfinger.

  3. Försöka känna och se att du hamnar i samma läge med din pistol varje gång du lyfter den och att det sitter i ryggmärgen och när skottet gått av försöka hålla kvar pistolen och försöka se om du är kvar i samma läge som innan skottet.

Sedan gissar jag på att träna upp sin hållning över lag och muskelstyrka i armen kan göra enorm skillnad? Och kontinuitet och träning är så viktigt för utväcklingen.

Hoppas det inte var onödig info eller galet. Jag är frälst och trodde jag skulle tycka pistolskytte var kul, men aldrig så här spännande, utmanande och roligt. Personligen är jag helt slut i både knopp och kropp efter 100 skott och två timmar mer eller mindre på banan.