Ny iOS app för resultat och analys i precisionsskytte – söker testare!

Hej alla!

Jag har på senare tid jobbat på en app som heter Shotlytic, ett kvällsprojekt som växt fram ur min egen vilja att bli bättre på precisionsskytte och att enkelt kunna följa min utveckling över tid.

Appen är i nuläget baserad på Svenska Pistolskytteförbundets regler för precisionsskytte. Du kan registrera dina serier, få statistik och se din utveckling över tid. Tanken är att bygga vidare med fler grenar och kanske även stöd för andra förbund om det finns intresse.

Jag hoppas kunna släppa den på App Store inom kort, men innan dess skulle jag gärna vilja ha mer feedback från aktiva skyttar. Ju fler perspektiv desto bättre slutresultat!

Om du vill testa en demoversion, kommentera funktioner och dela idéer kring vad som skulle göra appen ännu mer användbar så finns länken här nedan. Jag bifogar även några screenshots så ni ser hur den ser ut just nu.

Stort tack på förhand till alla som vill hjälpa till och bidra

och hör gärna av er om ni har frågor eller förslag!

/Shotlytic

1 gillning

Mycket intressant! En välutvecklad app hade jag betalat för.

Däremot så kör jag Android så hoppar på när du har lanserat den på Googles play store :grinning_face_with_smiling_eyes:

1 gillning

Nu är inte jag i målgruppen här (i den bästa av världar kommer jag undan med en handfull precisionsserier i början av året för att beta av mina 46:or och sen använder jag Android). Men ett par kommentarer baserat på bilderna:

• Ser snyggt och prydligt ut

• Funktionerna verkar vettiga.

• Men även om jag också föredrar engelska när jag utvecklar skulle jag nog hellre se appen på svenska. Särskilt som målgruppen uttalat är svenska precisionsskyttar. Så kan du lägga till översättningar om du i framtiden vänder dig till användare utanför landet. Nu känns det lite bakvänt med exempelvis “pistol class” i stället för “vapengrupp”.

• Sen vet jag inte vad ikonen “lådan med en pil upp” betyder. Är det export så kalas. Saknas export vore det nog önskvärt att lägga till, särskilt för historiken.

/Formsvag

Tanken är att lägga till svenska som alternativ i kommande uppdateringar så det finns med i planan.

Det är korrekt, “lådan med en pil upp” är för att komma till exportfunktionen:

Pistolskyttarna verkar vara glada för Android så ska titta på om jag kan lyckas portera appen när alla basfunktioner är klara.

1 gillning

Tjo.

Jag har bara testat den lite snabbt nu.
Men hur skiljer jag X från en vanlig 10:a?
Det var lite drygt innan jag hittade att den skulle stanna på score istället för att hoppa till trend efter varje noterad serie, men efter det blev det bättre :slight_smile:

Sen kanske det skulle vara najs om man fick sina serier på rad när man håller på att fylla i sina score, tills dess att man anser sig vara klar med sin aktuella träning.

Ser mkt intressant ut - men även jag kör Android så håller tummarna för att den kommer dit med.

Sedan en funktionsfråga, vart lagras datan? Ligger den i någon målntjänst eller lokalt i telefonen? Trist om man tex råkar tappa luren i sjön o tappar 3 års skyttedata om den bara finns lokalt. Lite oklart men är det exportfunktionen man skall använda om man byter telefon? Oavsett så behöver stöd för telefonbyte finnas, men det ser riktigt nice ut!

Intressant idé! Däremot förstår jag inte alls fokuset på guldserier. 46 är bara en siffra, och för seriösa precisionsskyttar en vanligt förekommande siffra, kanske till och med ett minimum. Jag är själv helt ointresserad av hur många guldserier eller hur många procent guldserier jag skjutit, och mäter istället snitt och standardavvikelse på träning och tävling. Det ser ut att finnas en del sådan intressant statistik i appen men den är inte riktigt anpassad för tävlingsskyttar…

1 gillning

En sak jag reflekterar över är att du verkar ha beskrivningen över träningspasset som fritext. Jag vill kunna välja pistol, kaliber och datum samt 5 eller 6 skottsserier som förval resp. kalenderval.

Guldseriefokuset är irrelevant men det har du redan fått feedback på. Om du ska behålla det behöver du ta hänsyn till vilken klass du skjuter i samt skyttens åldersavdrag på guldserier.

1 gillning

Tanken är att man ska kunna välja, lokal data som enbart sparas på telefonen eller i Apples cloudtjänst. Ligger på att to-do listan innan skarp release. Sedan så går det att exportera till excel redan nu.

1 gillning

I inställningar så kan du välja att den stannar kvar i score entry efter att du lagt in din serie:

Dina serier ser ut på rad i History:

X får läggas till på to-do listan.

Tack för input!

2 gillningar

Jag är själv ny i pistolskyttet sedan i våras och just antalet 46or har varit något av en kamp så därav kanske ett “överdrivet” fokus på just 46.

Snitt per serie finns redan med men vilken statistik utöver standardavvikelse och kanske snitt per skott tycker du saknas?

2 gillningar

Appen räknar ut guld baserat på din ålder samt vilken vapengrupp du skjuter med:

Du kan redan nu välja pistol om du lagt in dessa i din profil samt sätta en default pistol per vapengrupp. Har du lagt in ett C-vapen och väljer att du skjuter C så kommer den upp automatiskt men du kan även ändra om du lagt in fler pistoler. När du väljer pistol så ser du även kaliber. Datum sätts automatiskt utifrån vilket datum det är när du fyller i serien.

Ser du ett behov av att manuellt sätta datum?

När skjuter man 6-skottsserier utöver snabbserierna i precision?

1 gillning

När jag själv följer upp en säsong så tittar jag alltså på alla tävlingar och följer snitt och standardavvikelse exklusive provserie. Till det hade jag gärna lagt “outliers” - Hur många åttor? Någon sjua? fördelning nior till tior? Det är intressant att se om det var 279p med en sjua eller 279p med två åttor. Resultatet i sig är också direkt jämförbart men fördelen med snitt/stddev är att det går att jämföra sex, sju, och tio-seriers tävlingar.
Därmed är det också intressant att förstå statistikvyn. Är den “all time”? Det verkar siffrorna inte anpassade för. Prestation per tävling och per säsong/år hade varit intressant, de siffror som är relevanta för all time är inte relaterade till prestation utan t.ex. antal skott/serier totalt, antal träningstillfällen. Kanske antal 49/50 totalt och per år.

Även om många flitiga skyttar struntar i guldserier så är det många som håller koll på vädring av vapen. Det hade kanske varit trevligt om appen höll reda på att alla vapen använts 4x/år?

Mycket trevligt med folk som gör något och som delar med sig av resultaten till likasinnade. Tyvärr har jag ingen IOs i privat bruk, så jag kan inte vara med att beta-testa även fast jag skulle vilja.
Men kollade på bilderna och här är mina 10 ören:

• Går det att lägga till 10*, alltså innertior. Såg att det var någon som frågade om det och det handlar ju om särskiljande vid lika poäng (på tävling) men jag tänker att det också kan vara intressant vid träning också. 10* är ju perfekt definition ett perfekt skott (förutsatt ett gott genomförande).

• Oklart om 6-sekunders serier behövs, det är väl bara fält det är intressant. Men om appen skall spåra det också skall det ju defenetivt vara med. Det blir ju dock lite vanskligt att trenda fälttävlingar då deras varierande natur gör det svårt att jämföra två fälttävlingar mellan varandra. Eller har jag missat någon gren? Jag är egentligen sportskytt i grunden och har dålig koll på om det finns någon annan gren än fält som kör med 6 skott.

• Vem äger datan? Jag såg att man kunde spara data i molnet, men användaren måste alltid kunna tanka hem sin egna databas, även om det blir en enkel .csv-fil. Har varit inne i några appar där data försvunnit när tillverkande lagt ner utvecklingen utan möjlighet att tanka hem/tanka tillbaka den egna datan.

• Angående 46orna. Är det verkligen så intressant att spåra detta i en app? Lägger man in träffarna själv i appen eller kan man fotografera tavlorna? Kan man koppla det till “riktiga” tävlingar/resultatlistor. Osäker på om föreningen/polisen erkänner 46or som skytten själv skriver upp på ett papper/i en app. Någon form av vittne behövs nog ändå, alltså en tävlingsfunktionär/resultatlista eller protokoll från föreningstävling/träning.

Men överlag en mycket fin app som jag säkert skulle använda ifall jag vill följa upp serie för serie.
Keep up the good work! Det kommer bli skitbra, bara att du ber om feedback tyder på en bra inställning till framtida användare.

Hej

Nja jag behöver inte manuellt kunna sätta datum, Det såg bara ut som att det var skrivet i fritext och har du redan löst det låter det toppen. Behovet av en riktigt bra skytteapp finns tycker jag.

Statistikvyn innehåller det du vill att den ska filtrera på så vill du filtrera på en specifik tävling så väljer du ett datumintervall och att det just är tävlingar du vill se:

Att lägga till hur många serier varje vapen använts och mer statistik ska inte vara några problem att lägga till.

1 gillning

Innertia är med på to do listan. Ska se om jag kan komma på något smart utan att behöva designa ett helt nytt tangentbord istället för att använda standardkod som Apple tagit fram.

Initialt är det precision den ska tracka men tanken är att lägga till fler grenar på sikt när jag känner mig klar med grundformatet.

Som det är nu ligger datan på din telefon men du kan redan nu exporta till csv. Tanken är att molnlagring ska vara ett alternativ som jag ska få med till den skarpa versionen så att det ska gå att byta telefon utan att datan försvinner.

Det känns som flera hakat upp sig på 46orna men tanken är inte att appen enbart ska vända sig till toppskyttar som konsekvent ligger på 49-50 per serie utan även vara till för personer som ser skyttet mer som en hobby, nybörjare etc som kanske är superglada för 46 och uppåt men där man också vill följa sin utveckling. Jag skulle dock kunna lägga till en inställning som tar bort allt med guld.

Om appen mot förmodan får en större spridning bland klubbarna så skulle det kanske kunna vara aktuellt att titta på ett system hör hantering av fordringarna men det är inte en prioritering idag.

Bra. Datum och tid sätta automatiskt vid tillfället du sparar serien och du kan se detaljerna i Series Details:

1 gillning

Ser riktigt bra ut även om jag bara testat det med fejkade resultat än så länge. Hade du ordnat en funktion så man kan skjutträna på tjänsteresor så hade jag betalt en hel del för appen. :slight_smile:
Det är bra att man inte behöver logga in eller göra ett konto. Det innebär givetvis att man själv behöver spara data som är viktig för en.

Möjligen skulle det krävas tex tio serier innan trender och statistik visas men det är finlir och bagatellartat.

Strålande arbete. Denna appen vill jag ha.

/Tomas

Hej!
Fantastiskt bra projekt, bra jobbat.
Så fort den finns till Android hjälper jag gärna till och testar. Kan också tänka mig att betala för en sådan app.

-Många skyttar använder som du konstaterat Android.
-Bra att det redan nu går att exportera till Excel. Skulle du kunna också erbjuda ett öppet format, t ex .ods som alla kalkylprogram kan läsa(även Excel)?
-Många skyttar har förstått att man vill äga sin data och värnar om integritet. I framtiden kanske vi kan se en backupfunktion till privat moln t ex Nextcloud? Förstår att det inte är högsta prio.