9x19 är ju allmänt svårt att hitta nu. Jag har tidigare kört med Magtech 9C. En patron som verkar finnas i lager är Norma 124 gr FMJ. Har aldrig stött på den tidigare. Nån som kan ge ett omdöme? Ska användas till fält och precision i en CZ Shadow 1. Japp, jag vet att man ska prova i egen pang, men är intresserad av omdömen.
Hej! Den har jag inte hört talas om förut. Normafabriken har ju sedan länge slutat tillverka enhandsvapenpatroner så det är sannolikt en “brandad” Geco 124 gr FMJ tillverkad nånstans inom RUAG-koncernen. Den Gecon funkar bra i min pang i vart fall.
En snabb googling gav denna Youtube-testning:
9x19mm, 124gr FMJ, Norma Envy - YouTube
Kanske inte är exakt samma ammo dock…
Men spontant känns det som att RUAG sätter Norma-stämpel på lågprisammo för att sälja bättre. Det var väl vad de gjorde med .22lr och Norma Tac. - de tänkte sälja den i USA men där var den svårsåld pga. kvaliteten och då dumpade de ammon i Europa till ett lågt pris…
Jag skulle nog inte köpt på mig några större mängder innan jag testat den - sedan beror det ju också lite på till vilket skytte den ska användas…
Astro verkar ha lite olika 9mm-patroner i lager:
Ammunition: 9x19 - AstroSweden
Magtech 9F är en patron som brukar skjuta väldigt bra i de flesta vapen - men den smäller som tusan!
Mvh
Johan B
Kör själv med Geco & S&B funkar bra och smäller mindre än Magtetech.
Winchester 9 mm Super X, 124gr FMJ funkar bra i både min Shadow 2 och i min Glock
Tack för info om Norma. Börjar bli lite tveksam till denna. Och tack alla som berättar vad som funkar bra i deras pistoler - uppskattat!
Jag har primärt kört Geco 124gr i min pang men nu när det inte funnits att köpa så har jag köpt Norma 124gr. Jag märker ingen större skillnad i mitt skytte. Om det är “brandad” Geco så är iaf hylsan präglad “norma” i stället för “geco”
/Calle