Norico 1911 45acp bra/dålig?

Kat undrat vad ni säger om Norico 1911 I 45acp är det nått att köpa? För nackdelar med just Norico?
Ge mig era åsikter

Har hört att stommen är bra att bygga på. ska vara robust men kanske inte något precisionsmonster ?

Det är billiga pistoler gjorda i Kina, numera även med tillverkning i Turkiet. De äldre Kinatillverkade Norinco 1911 har rykte om sig att ha mycket bra stål i stommar och mantlar, och användes därför som grund till custombyggen av bl.a. Bill Wilson (Wilson Combat).

Har bara provat en vanlig Norinco 1911 själv, den gick helt utan problem. Har uppfattningen att Norinco generellt är minst lika bra som andra i samma prisklass. Men visst finns frågetecken på t.ex. andrahandsvärde.

Vet du hur man kan få reda på vart den är tillvärkad och när? Tänker on man kan söka nån stan. Detta vet jag om den
Märke: Norinco
Modell: 1911A1
Kaliber: .45ACP
Magasin: 7 skott
Serienummer: 603372
Piplängd: 12,7cm
Skick: Bruksskick
Kommentar: 2st magasin. Fasta riktmedel.
Som vill ha 2k för den.

Antar att det är den på Jakt.se. Tycker att det står made in china på stommen? Men för de pengarna är det väl bara att åka dit och klämma på den, är den tight och fin så är det väl inga konstigheter. Kan du skryta om att du köpt en kinesisk pang tillverkad av gammal järnvägsräls.

Stämmer att det är den. Tyvärr är det 60 mil för mig att åka och klämma på den. Och sen är dom så okunniga där på ayh svara på mail och vägrar skicka mer bilder och sånt. Så är ju en chansnimg köpa då.

Kanske finns någon skyttekollega i närheten som är intresserad av ett besök.
Smakråd a la skyttefrakt…
Kan det bli en ny tråd på forumet ?

En länk jag hittat som kanske kan guida dig till någon info. Så vitt jag kan begripa så är den före import-ban till USA (om det stämmer…), och stålet i dessa skulle enligt någon källa därute vara av hygglig kvalitet. Tidigare har jag kollat upp denna men den har inga Norinco pistoler.

Räkna med att det är ett projekt du köper. Har du tur har föregående ägare åtgärdat de största bristerna redan på ett bra sätt. Har du otur har Kalle klåpare sabbat alla förutsättningar att få till det på ett vettigt sätt utan omfattande (dyra) åtgärder.

Den jag känt på som var hyfsat original (sent 90-tal) hade horribelt dåligt trycke och ordentligt glapp pipa. Sen vet jag att det är dom som fått till sina hyfsat utan allt för stora insatser också, så omöjligt är det inte (med vissa exemplar i varje fall).

Jag har en NORINCO med 45ACP och 9mm mantel till och skjuter mycket och det är inga problem alls med någon av pipa/mantel satserna.
Är det en Kina 1911 så köp den, du blir inte ledsen.
Det som inte är gjort i Kina är upphaket och avtryckaren.
Avtryckarvikt 1,4kg och jag är enormt nöjd med dn.