Nekas licens på R

Såg på pia clertés facebook att en person nekats licens på revolver.
Överklagade polisen och förlorade i förvaltningsrätten.

Argumentet är att personen inte har erfarenhet från revolver så då kan dom inte hantera en revolver…

Personen har A och C vapen sen tidigare, om jag inte missförstod något.

Vad är det polisen håller på med nu? detta är väl en enskild handläggare som leker runt med skattemedel.

så till vida att den revolvern var nån extremt ovanlig version men jag kan urtyda att det är en 38 special/357 i detta fall. Varför en 125gr kula från en revolver skulle vara så eljest än en 125 från en 9’a vet jag inte.

Det är väl gissningsvis ett led i kampen mot magnumrevolvrar. Någon eller några tillståndsenheter verkar ha bestämt sig för att de är mycket farligare än andra vapen och att de i normalfallet inte ska tillåtas.

läser på twitter om detta och verkar ju som det är hanteringen av vapnet i fråga som ifrågasätts inte kalibern som sådant… eller dom menar kalibern ändrar hanteringen, inte att det är farligare som sådant…

så klubbar måste då köpa en revolver i varje kaliber mellan .22.och .50 för att medlemmar ska kunna träna för att få egen licens…

samma med pistol i 22, 32, 320, 9, 45 osv

är förvaltningsrätten i Linköping som spårat ur.

målsägande hade en bra advokat.

Värkar så olika.

Jag sökte på en ruger super redhawk Toklat 5” i 454 casull. Va första i Sverige att köpa den.

Handläggaren kände inte igen tilläggsnamnet Toklat.

Jag har förberett värdens försvarstal att man kan skjuta 45Lc i R mm. Och den klarade vikten för nationelt.

Frågan hon ställde va om det va en vanlig revolver.
Ja svarade ja.
Och fick licensen. För ca 6 månader sen förnyade jag den utan frågor.
Det är den ända revolvern jag ägde vid båda tillfällena.
Förvisso skjutit i ca 20 år. Men det är ju absolut ingen revolver lämpad för målskytte :joy:
Region syd