Hej!
Jag är inne på mitt sista år på universitetet och funderar på att börja med målskytte som en fritidsaktivitet när jag har avslutat mina studier. Jag har alltid varit intresserad av vapen i alla dess former och jag glömmer aldrig när jag äntligen fick skjuta en riktig krutpåk under GMU då vi blev utbildade på AK5C.
Som intresserad för skytte och framtida vapenägande i Sverige har jag några frågor att ställa:
Jag förstår givetvis att det krävs licens, utbildning och annan administration för att äga ett vapen och vara medlem i en skytteförening.
Men hur fungerar skytteföreningar för dem som enbart vill stå och skjuta lite då och då?
Kan man bara boka en tid gå in i lokalen ställa sig på skjutbanan och köra? Eller måste man hålla sig till vissa tider?
Måste man låna ex. pistol från skytteföreningen eller kan man köpa en pistol direkt? (Jag har för mig att man måste vara medlem i en förening i ett år innan man kan köpa sig ex. en pistol.
Kan man ha sina vapen hemma och ta med dem till skytteklubben eller måste man ha dem på skytteklubben? Är det olika regler för olika skytteklubbar? (Jag vet att man måste ha ett vapenskåp om man ska ha sina vapen hemma)
Vilka skytteföreningar, som både har pistol och gevärsskytte, skulle ni rekommendera i Stockholm?
Tack för alla eventuella svar!
/Adam