Några frågor Pardini SP22

Har äntligen hämtat ut och provskjutit min nya Pardini SP22 och har några tankar som ev andra pardiniägare kan svara på.

Hur förvarar ni den när den ligger i vapenskåpet? Med pluggen i eller utan? Läser man på olika forum så ska man ju inte torrklicka rimfire, dock måste man väl torrklicka den när man tagit ut pluggen så den inte ligger spänd en längre tid? Är det öht safe att torrklicka en Pardini? Manualen är minst sagt bristfällig vad det gäller dessa bitar.

De nya polymermagasinen som jag fick med känns riktigt rangliga, ca 1-2 mm kan man flytta bottenplattan fram o tillbaks i skottens riktning. Är det så med metallmagasinen som de hade förut också? Osar inte direkt kvalitet.

Jag fick ett antal eldavbrott när jag testsköt (ca 60 skott) 2 st matningsfel där en patron inte gick in i loppet och ett där en hylsa inte åkte ut utan satte sig baklänges o klämde fast mellan slutstycket och pipan. Är detta vanligt med Pardini? Kör CCI standard ammo.

Först och främst grattis till en bra pistol!

1. Du kan förvara hur du vill, med eller utan proppen isatt. Personligen har jag inte proppen isatt, och slackar hammaren innan jag släpper manteln i stängd läge.

2. Pardini är gjort för att kunna torrklickas, använd proppen som följer med och en tom magasin så att den sitter i sin plats när du gör mantelrörelse.

3. Jag har inte polymermagasinet därför vet ej hur den är gjort dock magasin brukar inte vara något problem. Men det är förbrukningsvara, man behöver byta magasin jämna mellanrum, pga Pardini har sin utkastare inbytt i magasinet.

4. Elavbrott ska man inte ha med en ny pistol, den kan förmodligen bero på din magasin. Har du provat alla magasin som kom i paketet, eller testa låna av en klubbkompis och se ifall om det gör skillnad. Om det inte gör skillnad då ska du byta ammo. Jag skjuter uteslutande SK Pistol Match Special, som funkar utan problem. Om det är fortfarande problem efter magasinbyte och SK, då ska du prata med Bosse som är agenten i Sverige för Pardini.

Hej o tack för svar!
Fjädern som trycker fram slutstycket blir inte slapp av att ha proppen isatt ifall det är så man lagrar den?
Med slakar hammaren menar du då att du trycker på avtryckaren innan du helt släppt fram slutstycket (utan plugg dvs)? Trycker jag på avtryckaren innan jag släppt fram det ~90% så händer inget.

Om du har propp i eller inte påverkar inte rekylfjädern speciellt mycket men jag förvarar utan propp.
Jag backar slutstycket ca. 3 mm och torrklickar aldrig med slutstycket helt stängt utan klickpatron/plugg.
Jag har inte en SP men det borde vara ungefär lika på alla .22;or.

Eldavbrotten skulle kunna bero på hur du fyller magasin. Var noga med att flänsarna på 22lr hamnar rätt och inte omlott när du fyller på. Jag lånade ut min Pardini en gång och det blev klick i varje serie. När jag sen observerade processen närmare så jag att han drog ner magasinbotten helt och “droppade” in skotten. Efter en reviderad process så blev det inga fler klick.

Tack för tipsen!
Jag drog ned fjädern en aning när jag laddade magasinen så det kan vara som du säger att de hamnade lite fel. Ska ha koll på det vid nästa skjuttillfälle

Hej
Pardini och CCI brukar krångla för många även mig.
Det beror på att CCI har lång AOL.
2 i min klubb köpte nya pardini för 2 år sedan och det går dåligt med CCI men de kör med sellier beliot eller hur det stavas.

1 gillning

Hej,

Fjädern påverkas inte nämnvärt, men som sagt jag har inte proppen isatt när jag förvårar.

När det gäller slacka hammaren, du håller slutstycket och släpper den cirka halvvägs och klickar med avtryckaren, då går hammaren, därefter släpper du slutstycket helt. Om du har gjort detta korrekt då behöver du inte vara orolig för slagstiftet.

En tips till, använda inte lilla apparaten som följer med för att fylla på patronerna i magasinet, alltså dra inte ner fjädern när du fyller på magasinet. Istället ladda per hand och se till att alla patroner rätt. Du håller magasinet med din vänster hand, stoppar en patron cirka halvvägs i mitten av magasinet och tycker ner den och puttar in bakåt samtidigt, samma process tills du har alla patroner är ifyllda.

Lycka till!

Var och sköt 10 tillämpningsserier utan något eldavbrott igår, så det tidigare kanske var en tillfällighet. Använde det andra magasinet och laddningsmackapären denna ggn dock så det kan ha påverkat

Tack för tipsen!