Modifiera siktblad, 1911

Halloj

Jag har en 1911 med ett extra siktblad. Jag upplever att en exceptionellt stor andel 9mm-pistoler har då förtvivlat lite luftspalt i sida mellan korn/sikte. Passar inte mig för snabbare skytte som fält och milsnabb. Är det någon som har tips på var man vänder sig för att få siktbladet slipat så det blir ngt lite större öppning, tänker ca 0,5mm per sida nedslipat på kornet. Är primärt inte intresserad av annat/mindre korn då jag egentligen skulle vilja ha ett större korn än det jag har då det skulle passa mig bättre för precision. Förhållandet mellan sikte/korn i tycker jag i dagsläget är för snävt även för precision.

Det låter som att du vill lämna bort det men annars tar det inte lång tid att fila upp med en nålfil

Har absolut tänkt tanken att fila upp med nålfil. Gör man det väldigt lugnt och metodiskt borde det bli tillräckligt bra. Det går ju hursomhelst att prova. Vad skulle vara lämpligaste sättet att skydda ytskiktet efter slipning?

Svart tuschpenna duger inte för att täcka den frilagda metallen. Bäst är kanske att maskeringstejpa ordentligt och spraya med RAL 9011.
Två lager med Revell nummer 8, mattsvart kan som enklare alternativ duga fint.

Använd blåneringsmedel!

Det finns på många ställen som säljer vapenvårdsprodukter.

Det är så små ytor att resultatet kommer bli bra (vid blånering av stora ytor kan det lätt bli lite flammigt med “gör-det-själv-medel”…).

Mvh
Johan B

Ja, kallblånering kan funkar bra men förutsätter att metallen går att rosta med blånering,
det är ofta som sikten är av något odefinierat mjukare gods.

Tack för bra input! Någon dom har erfarenhet av att just bearbeta riktmedel här?? I mitt fall lutar det åt att försiktigt och tålmodigt bearbeta siktbladet för en lite större. Känns väl värt att prova då jag har extra siktblad som bara ligger och dammar.

Att slipa försiktigt och jämnt, lätt och jämnt tryck och göra lika många drag med samma tryck på båda sidor är väl vägen fram. Ngt annat att tänka på?

Lite orolig för att kanterna inte blir helt jämna, eller att det ska uppstå små, fina grader…?!

Sist jag breddade en siktesskåra gjorde jag det med en pinnfräs men ska man använda en fil så ska du ha en fintandad nålfil med slät/plan sida som du först har ner mot botten av siktskåran för att inte göra den djupare. Problemet med den flata sidan är att botten på siktskåran kommer att rundas lite p g a filens utformning så du behöver ta nåt drag med filen för att få till 90º igen.
Det går ju alltid att köpa ett nytt sikte om det skiter sig :grin:

Den här kanske funkar men kolla bredden först…
Nålfil flack, hg 2 - Nålfilar för silversmide, guldsmide och smyckestillverkning | Sargenta

Okej, pinnfräs. Har jag aldrig jobbat med. Men verkar fungera/vara utformad likt en borr? Hur gick du tillväga?