Modifiera/bygga på kolv

Behöver fylla u/bygga på min Nill-kolv… Vad är lämpligt att köpa avseende pris/resultat? Finns det ngt alternativ som fungerar bra när det sitter på kolven men som går att ta bort om man vill? Gärna också en produkt som är hyfsat kemikalie/giftfri.

Termoplast-kulor ??

Jag har använt “Cerenit-lera” eller motsvarande syntetisk lera som härdas med värme.
Finns i flera olika färger och är man estetiskt noggrann kan man blanda olika färger som sedan matchar kolvens färg.

Kostar småpengar hos t ex. Panduro och är lätt att jobba med - kleta på/modellera etc. tills du är nöjd och härda sedan försiktigt med en gaslåga så ythärdar den. Kan även härdas försiktigt i ugn.

Lätt att bryta bort men sitter fast utan problem så länge du inte är och “bryter i leran” med verktyg eller liknande. Allt givet att kolven är någorlunda ren och inte indränkt i olja…

Mvh
Johan B

Googla på “Arne Nohlbergs pistolskyttesida” där finns en utmärkt artikel om att modifiera kolv. Såväl vad man ska tänka på, hur man gör samt förslag på material.

Jag har använt sculpey som Arne rekommenderar, det är lätt att jobba med och finns i många färger, man kan även blanda för att få rätt nyans (jag gjorde dock inte det). Ett paket räcker långt.

http://www.konstnarscentrum.se/index.php/sculpey-sculpey-souffle-c-886_2859_3112

image

Motsvarande lera finns från olika tillverkare och de är nog väldigt lika i sina egenskaper.

En egenskap som kanske inte framgått så tydligt är att de är väldigt enkla att jobba med och man kan lägga på/ta bort lera och prova tills det känns bra och därefter härdar man leran med värme.

Vissa “plastiskt trä” som säljs av kolvtillverkarna är epoxibaserade produkter som härdar ganska snabbt - där har man väldigt liten tid på sig att forma massan innan den stelnar.

Figurspelstillverkarna har Greystuff och Greenstuff som är två komponent lera med lång härdningstid.
Dessa har jag uppskattat.
Inte speciellt kladdigt och jag slipper låna värmepistol för att härda.

1 gillning

Jag använde den här: https://panduro.com/sv-se/produkter/skapa-dekorera/lera/fimolera/fimo-soft-57g-chocolate-171075 Finns i diverse andra färger förstås.
Härdas 30 minuter i ugn, 110 C. Fäster bra på en träkolv, och kan knackas bort om man inte vill ha den.

Charlie vad gjorde du mönstringen med för ökade friktionen? Var väldigt fint gjort:)

Rekord i sent svar skulle jag tro, men jag bara prickade med en mejsel om jag minns rätt, senare har jag kört en dremel med slipkula, det blir finare.