Mest moderna och enklaste lösningen att fylla PCP-tuber med luft

Jag undrar vad de mest exklusiva skytteklubbarna utomlands använder för utrustning att fylla skyttarnas PCP-tuber med luft? Samtliga klubbar, inklusive min egen, använder dykartuber som vi ideligen måste fylla på med kompressorn.

Så tänkte jag att det idag borde finnas en betydligt mer sofistikerad utrustning, där påfyllningarna går att genomföra på ett ännu enklare sätt.

Jag förstår att det måste vara supertätt och att man därför måste skruva fast lufttuberna så att den högkomprimerade luften inte slipper undan. Med dagens tekniska utveckling borde det finnas andra och bättre lösningar. Kanske någon form av adapter som snabbt går att klämma över den tömda PCP-tuben, som håller tätt och som gör påfyllnadsprocessen snabbare.

Hur ser det ut på stora skytteklubbar utomlands, vid tävlingar där många snabbt vill kunna fylla på sina tuber? Hur ser utrustningen ut världen över? Jag har svårt att tänka mig att samtliga skytteklubbar har dykartuber på golvet som man måste krångla med.

De gånger jag varit på Swedish Cup så är det från stor tub som gäller. Samma sak den gången jag var med på RIAC i Luxemburg. Har inte varit på större event än det.

I Bälinge har vi ett system som Torvald fixat med en riktigt stor tub som från början hade 300 bar sen med regulator ner till 200 bar. Nu strulade reuglatorn så det är “bara” den stora tuben. Sedan har vi en station med de vanligaste tubkopplingarna kopplad till denna där man skruvar på tuben och med en enkel spak öppnar till systemet och då får tuben fylld. Det är en av de enklaste lösningarna jag stött på och många brukar vara ganska imponerade och avundsjuka av enkelheten i denna lösning.

Mycket intressant läsning. Det verkar betydligt mer smidigt med en spak för att frigöra luften, än att behöva skruva in och ut på själva regulatorn. Vore mycket intressant att kanske få se ett par bilder från Bälinge hur Torvald fixat det hela just med spaken och munstyckena.

Jag vet att Swedish Cup och andra större svenska tävlingar brukar ha en eller flera större tuber. Och antagligen är det den mest brukliga lösningen att använda än idag. Det är ju verkligen ett stort I-landsproblem. Men samtidigt vore det kul att höra om det finns någon helt ny, state of the art-lösning på gång eller redan i bruk ute i världen.

Jag tänker USA eller andra stora nationer där man gärna tävlar med PCP-vapen. Någon Uppfinnar-Jocke borde ha tänkt till rejält, och kanske lyckats lösa en slags PCP-station där de vanligaste munstyckena går att byta i en handvändning. Och på så sätt minimera tiden för att få PCP-tuberna på våra vapen påfyllda. Men, återigen vore det intressant om det gick att lösa ett par bilder på er lösning i Bälinge.

Vår klubb i Göteborg ska inom några år bygga en helt ny och supermodern skytteanläggning i Kallebäck på Gamla Boråsvägen. Så det är alltid kul redan i inledningsskedet att se om det finns någon mer sofistikerad lösning som kunde förära vår nya kommande anläggning.

Tack för ditt inlägg och god fortsättning på det nya året!