”Mellan grovkalibriga licenser”

Jag tänker byta plattform på mitt grovkalibriga skytte. Det jag undrar är att om jag säljer min 9mm och ”enda grovkalibriga vapnet ibland mina licenser” - får jag ens ha kvar min 9mm ammunition och laddverktyg tills jag hittat och fått en ny licens på min nya 9mm?

Rent juridisk: Nej

Rent juridisk:
Vilka delar i laddutrustningen blir olagliga under övergången?

Hur är reglerna kring krut och primers under övergången?

1 gillning

Som jag har förstått det så, jag är ej jurist och lagarna är inte glasklara

  • man får ej inneha ammunition till vapen man ej har licens till eller har rätt att låna, om man inte har en speciell ammunitonslicens eller samlingslicens för patroner Polismyndighetens föreskrifter och allmänna råd om vapenlagstiftningen
    (FAP 551-3)

Allt innehav av ammunition utan tillstånd är straffbart, om innehavaren inte samtidigt har tillstånd att inneha vapen i motsvarande kaliber. Vissa bagatellartade innehav av ammunition bör dock normalt inte bli föremål för straffrättsligt ingripande. Det kan vara fråga om innehav av enstaka patroner eller ett helt obetydligt souvenirinnehav och liknande bagatellartade innehav, om inte särskilda omständigheter motiverar något annat.

  • Polisen får utfärda licens för ammunition utan att man innehar vapenlicens, Inneha ammunition PM 551.2 - Ansökan

  • Tändhattar och projektiler räknas som ammunition (Vapenlag K1P5S1) , men kan ju såklart användas till olika vapen och patroner

5 § Med ammunition förstås i denna lag patroner och projektiler till handvapen som lagen tillämpas på samt tändhattar och andra tändmedel till sådana patroner och projektiler.

  • Annan laddutrustning är inte licenspliktig, men säljare får ej sälja krut till personer utan licens (osäker här) men i MSB PM Handladdning av ammunition står det

Den som har licens för skjutvapen till jakt eller målskytte får, utan annat tillstånd, handladda ammunition för eget bruk till sina vapen. Sådan handladdning är undantagen från tillståndsplikten i lagen om brandfarliga och explosiva varor (LBE). De allmänna aktsamhetskraven i LBE gäller dock alltid vid hantering av explosiva varor. Ammunition som handladdats för eget bruk får inte överlåtas.

samt

Vapenlicensen gäller som tillståndsbevis vid inköp av krut.

Tack för detta utförliga svar. Jag är som sagt ute efter tydliga och utförliga juridiska klargöranden.

Kort sagt så är det bästa sättet att hantera en stund mellan licenen att helt enkelt lägga allt övrigt i en låda och låsa in den hos någon som har en grovkalibrig licens. I och med att det inte är “licenspligktiga” delar och det inte rör sig om försäljning eller överlåtelse kan väl detta knappast behöva kompletteras med extra tillstånd? (Tillstånd för förvaring gäller väl enbart ett licenspliktiga vapendelar?)

Måste den jag förvarar utrustning hos ha licens för den kaliber jag ämnar att förvara?

Kolla med din skytteklubb om du kan förvara dem där, annars går det väl fort att skjuta upp dem :smile: Går väl också att ringa till vapenhandläggarna och kolla om de kan expediera en ammunitionslicens

:grinning:
OM det är något som vi skyttar behöver så är det “FaQ” för att komplettera vår snåriga lagliga situation. Skytteform.com är en enorm källa till diskussioner men sammanfattande information av trådar saknas. Så fort jag fått ett bra grep om just denna fråga kommer jag sammanfatta, datera och referera detta i en statisk sida för alla att ta del av.

Fabriksladdad ammunition torde inte vara några problem med att överlåta (tveksam om att försälja), under förutsättning att vederbörande har giltig licens för gällande kaliber.
När det gäller handladdat blir det svårt att bevisa att personen ifråga inte laddat den själv.
Det är fullt tillåtet att dela på en laddapparat, ladda tillsamman eller var för sig.
Krut och tändhattar passar ju till flera kalibrar så…
Själva laddutrustningen, tomhylsor och kulor är inte licenspliktiga.

Vill man lära sig mer så är det nog bra att läsa denna

Vapenlagen : en kommentar av Fredrik Landgren, Kazimir Åberg

Finns ju en del rättsfall där folk fått dagsböter tex jaktojagare: 98 kronor i böter per illegal patron

Vet inte vad som gäller om man skaffar sig inköptstillstånd för nytt vapen innan man säljer det gamla. Det borde ju innebära att man har tillstånd att köpa vapen eg, ammunition …

olules:

Det är var en mkt intressant kommentar om att skaffa sig ett inköpstillstånd före jag gjort mig av det gamla. Det löser ju en hel del för mig - hur lång tid gäller ett sådant innan vapen måste införskaffas?

Normalt brukar ett inköpstillstånd gälla i 6 månader men man har möjlighet att begära förlängning om man gör detta innan tillståndet går ut. Det står då heller ingen datum ifylld i rutan för “giltig till”.
http://www.vapenagaren.se/vbl-1605/ink.htm

Hittar dock inget om att inköpstillstånd ger möjlighet att inneha ammunition. (hos polisen)

Som oluies skrev i början av tråden:

Så om du har licens för pistol så kan du ju låna ett grovt vapen d.v.s. 9mm så då har du rätt att inneha ammo, eller verktyg, för en 9mm. Men om du ska byta platform varför behålla verktygen för 9mm?

Lite missförstånd.

Jag ämnar fortsätta skjuta 9x19mm men tänker byta ifrån CZ75 till 1911.

Det som jag försöker reda ut är “vad” jag får ha kvar i mitt skåp medan jag är mellan licenser för 9mm i vänta på jag hittat och sparat ihop till en ny 1911.