”Mellan grovkalibriga licenser”

Jag tänker byta plattform på mitt grovkalibriga skytte. Det jag undrar är att om jag säljer min 9mm och ”enda grovkalibriga vapnet ibland mina licenser” - får jag ens ha kvar min 9mm ammunition och laddverktyg tills jag hittat och fått en ny licens på min nya 9mm?

Rent juridisk: Nej

Rent juridisk:
Vilka delar i laddutrustningen blir olagliga under övergången?

Hur är reglerna kring krut och primers under övergången?

1 gillning

Som jag har förstått det så, jag är ej jurist och lagarna är inte glasklara

  • man får ej inneha ammunition till vapen man ej har licens till eller har rätt att låna, om man inte har en speciell ammunitonslicens eller samlingslicens för patroner Polismyndighetens föreskrifter och allmänna råd om vapenlagstiftningen
    (FAP 551-3)

Allt innehav av ammunition utan tillstånd är straffbart, om innehavaren inte samtidigt har tillstånd att inneha vapen i motsvarande kaliber. Vissa bagatellartade innehav av ammunition bör dock normalt inte bli föremål för straffrättsligt ingripande. Det kan vara fråga om innehav av enstaka patroner eller ett helt obetydligt souvenirinnehav och liknande bagatellartade innehav, om inte särskilda omständigheter motiverar något annat.

  • Polisen får utfärda licens för ammunition utan att man innehar vapenlicens, Inneha ammunition PM 551.2 - Ansökan

  • Tändhattar och projektiler räknas som ammunition (Vapenlag K1P5S1) , men kan ju såklart användas till olika vapen och patroner

5 § Med ammunition förstås i denna lag patroner och projektiler till handvapen som lagen tillämpas på samt tändhattar och andra tändmedel till sådana patroner och projektiler.

  • Annan laddutrustning är inte licenspliktig, men säljare får ej sälja krut till personer utan licens (osäker här) men i MSB PM Handladdning av ammunition står det