Max 20 poäng?

Hej
Har tillståndsmyndigheten ( västra götaland ) infört en ny regel om max 20 poäng på enhandsvapen ?

Blev uppringd av min handläggare som sa att det var max 20 poäng på speciellt farliga vapen dvs enhandsvapen. Är det någon mer som råkat ut för detta?

Mvh Roger

Förstår inte vad du menar med max 20 poäng (vapengarderoben)…det premisserna är ju inget nytt.

Däremot, det senaste jag & skyttekollegorna hört (från VG) är att 20 poäng är inte det viktiga i sig…De verkar mao flexibla om man tangerar lite över det.
De hävdar istället att vad de fokuserar på är vilken typ av skjutvapen man har…hur farliga de anser dem vara (enhandsvapen, halvauto gevär/AR & dylika hemska bössor).
Detta förhållningssätt förvånar ju inte då dörren är vidöppen för Myndigheten att tolka godtyckligt.

Jo jag har jaktvapen också och kommer till 22 poäng med den sista sökta revolvern och handläggaren hävdar att det är max 20 poäng totalt per licensinnehavare. Förut fanns det något prejudikat i Västra Götaland att man fick ha 40 poäng i 2 skåp.

Hhm…40 poäng i två SS3492/SSF3492 skåp låter som sunt förnuft för mig & (hoppas jag) alla andra vapenägare…MEN, Tillstånd i VG struntar i eventuella “prejudikat” som inte går i hand med deras Agenda & hävdar att Grade III skåp (40 poäng) är ett krav för den som behöver överskrida 20 poäng & skaffar man inte ett sådant skåp så vägrar de skriva ut licens…
(För övrigt ett krav som endast skall gälla vapenhandlare & inte enskilda vapenägare).

2st ss3492 är tydligen inte ok för mer än 20p längre.
Jag har diskuterat med polisen (en bra handläggare som läste på i ämnet och kollade dom prejudikat jag hänvisade till) och förut fanns det något som hette “särskilt förvarings förläggande” och då kunde man få ok på 2 skåp.
I dag är det ett EN 1143-1 Grade 3 (min 400kg) skåp man måste ha för att få förvara upp till 40p. När jag och blivande sambo skriver oss på samma adress så får vi över 20p. Så det var bara att avyttra vapen (polisens förslag) eller beställa ett skåp. Nästan 30k + M för 775kg skåp som bara är marginellt större än ett vanligt 150kg skåp. Vikten gör att jag måste förstärka golvet där det ska stå och skåpet måste bultas fast eftersom det väger mindre än 1000kg. Men vad gör man inte för att få behålla pangarna :cowboy_hat_face:

OBS alla kompletta vapen ska förvaras i Grade 3 skåpet för att jag ska få ha 40p hemma. Så det jag och blivande sambo förvarat i 3st ss3492 ska i princip få plats i Grade 3 skåpet och det är 11st långa och 9st korta, så det blir Tetris deluxe för att få plats med alla.

Polisen har även på eget initiativ infört ett poängsystem som begränsar antalet vapen
du får ha i ett vapenskåp, en begränsning som kan vara mer restriktiv än den klassning
som finns för vapenskåpet. Detta har exempelvis inneburit att ett hushåll där flera
personer jagar eller är skyttar, tvingas skaffa sig samma anpassade förvaring som
företag ska ha (värdeskåp Grade III). Ett sådant skåp, stort nog att rymma jaktgevär kan
kosta mellan 30–50 000 kronor, istället för ett vanligt vapenskåp som kostar runt 5 000
kronor. Enligt polisen får man alltså inte ha varsitt säkerhetsklassat vapenskåp. De skåp
som polisen kräver är mer eller mindre svåra att ha (omöjliga) i normala bostäder
eftersom vikten på vapenskåpet överstiger byggnormens krav. Det finns exempel på
privatpersoner som har ålagts åtgärder som innebär extremt stora kostnader, exempelvis
att de har fått bygga ett vapenvalv för sina vapen, för att de ska kunna fortsätta med sin
hobby. Man kan också ta ett exempel med två aktiva skyttar, en jägare och en som är
sportskytt som bor tillsammans eller flyttar ihop. Endera tvingas den ena göra sig av
med några av sina vapen, sluta med några idrottsgrenar eller så tvingas en av dem leta
rätt på en bostad med bjälklag eller golv som klarar av skåpets vikt. Skulle det dessutom
finnas en äldre son eller dotter i familjen som vill ta efter sina föräldrars intresse,
problematiseras det än mer. Såsom reglerna ofta tillämpas idag ställs krav på förvaring i
dyra värdeskåp för samtliga hushållets vapen så snart antalet poäng går över 20.
Poängsystemet är inte bara ett orimligt krav för privatpersoner utan också ett onödigt
försvårande för jägare och sportskyttar.

För att ösa mer galla (inte speciellt svårt)…

Polisens sätt att tolka “reglerna”/förutsättningarna för vanliga medborgare/hushåll att förvara skjutvapen…dvs, att de propsar på Grade III skåp eller kasun/Valv betyder att man stryper möjligheterna för vanliga medborgare…Inte Idel Ädel Adel… eller rättare sagt… typ synnerligen välbetalda Yrkespolitiker eller andra som har de ekonomiska resurserna att bygga en kasun (a walk in gun room) i hemmet.
Oftast inte ett alternativ för en vanlig sketen överskattad knegarinkomst.

Som det borde vara: Svenskt vapenägande skulle på alla sätt uppmuntras…träning tävling likaså…“Ju fler Svenska medborgare som är förtrogna med god vapenhantering …desto bättre i ett skarpt läge”
I synnerhet i dagens läge när vi i princip inte har en Krigsmakt (manskap) & allra minst dess infrastruktur att räkna med längre.

Cuz, du beskriver nästan exakt min situation

Hade samma problem själv men jag kastade ut sonen istället :rofl:

1 gillning