Målkikare som funkar med glasögon

Hej gott folk, jag har börjat skjuta pistol nyligen och jobbar på att skjuta mina guldserier och har konstaterat att kikaren jag använder inte funkar något vidare med mina glasögon, därför så undrar jag om det finns några alternativ som funkar bättre och helst inte är allt för dyra?

Har inte glasögon själv (än :grimacing:) men det finns det många som har och använder olika typer av kikare. Slänger in denna mest som ett alternativ till kikare, men den är inte direkt billig heller.

https://www.pistolskytten.com/post/teleskopisk-kamera

1 gillning

Idén är inte dum alls, det fanns flera intressanta uppslag, tack så mycket! :slight_smile:

Finns billigare alternativ med mobillösning, ev. konstruera en själv med en “billig” webkamera…

1 gillning

Jo, jag såg att det fanns billigare alternativ, bra att tänka i olika banor. :slight_smile:

Jag köpte en tubkikare med mobilfäste på Amazon för 800 kr. Jag är nöjd med köpet. Det är inte toppkvalité på bilden, men den gör det jag köpt den för (visar träffar på 25m). Far köpte exakt likadan men fick ett annat kamerafäste med som jag upplever lite sämre.
Demo-video inspelad vid skytte 25m inomhus

Testade Lidls mycket billigare variant men den var så dålig att det blev återköp direkt.

Det finns mindre och mycket dyrare tubkikare med mycket bättre optik, men jag är precis som du ny inom sporten och vill hellre lägga pengar på pickor och bulor. :slight_smile: Om du redan har en tubkikare så finns det lösa kamerafästen för dem att köpa för ett par hundringar.

1 gillning

Jo, jag provade att köpa ett fäste för telefonen till kikaren som jag har, men med kikaren som jag har (som förövrigt är köpt på JULA) går det inte att få till rätt vinkel, så man ser ingenting… Nu har jag beställt den här från just Amazon:

så får vi se om det funkar, men tack för input, skulle det vara så att den lösningen inte fungerar så får jag fundera ett varv till! :slight_smile: för som sagt så vill man ju inte lägga hur mycket pengar som helst på en kikare nu i början om det ska köpas skåp, vapen och amm och annat som hör till, det blir ju rätt mycket pengar ändå! :slight_smile:

Gärna en återkoppling om resultatet :nerd_face:

Förstår inte riktigt vad du menar med att du inte får till rätt vinkel.

Är det helt svart? Är du säker på att du monterat mobilen rätt i hållaren, så att RÄTT lins hamnar centrerat? Dagens mobiler har 2-3 stycken linser och olika används beroende på hur mycket vidvinkel/zoom du använder i mobilen.

Den här hållaren är väldigt lik den som följde med min kikare. Jag monterar alltid mobilen i hållaren först, så jag kan se att linsen hamnar centrerat i hålet, och sedan monterar jag hållaren på kikaren.

Absolut, kan tänka mig att jag inte är den ende med det problemet! :slight_smile:

Det är helt svart, och hur jag än försöker och vilken lins jag försöker så ser jag ingenting…:frowning: Fast å andra sidan så ser inte min hållare ut som din, så det kan lika gärna vara en dålig hållare. :slight_smile:

Eller en dålig tubkikare… det är därför du inte ser något ens med glasögon i okuläret! :sweat_smile:

1 gillning

Jo köper man en billig kikare på JULA så kan man inte ställa några högre krav! :rofl: Och ska jag köpa kikare för 30’ så kan jag lika gärna lägga pengar på lasik! :laughing:

Hej
jag kör med biltemas tubkikare på stativ 799:-
funkar :+1:

2 gillningar

Jaha gott folk, jag kom på att det var ett tag sen jag var inloggad, men jag har inte skjutit så mycket så det har inte funnits något att rapportera, men jag var ute i söndags och måndags och då hade med mig den här:

Jag skulle säga att bilderna blir möjligen acceptabla, (beroende på hur höga krav man har…) men inte mycket mer i synnerhet som att den inte är speciellt stabil så kameran rör sig för minsta lilla…

Tills vidare så får jag fortsätta med min kikare från Jula…