Magtech 9A

Halloj
Vet någon om hur precision är på magtech 9A

I vilket vapen, det varierar med stor sannolikhet…

Detta kan väl kanske vara en liten fingervisning, men man måste testa i specifikt vapen för att se…en patron kan gå väldigt bra i ett vapen och testar man i ett annat (t om likadant) kan den ge dålig precision och vice versa.

Ammunitionstest av 9 mm Parabellum i Vapentidningen nr 6 2016. (ownit.nu)

Magtech 9C och 9F brukar gå bra i de flesta vapen.

Mvh
Johan B

Sig sauer x-6

9A var inte speciellt bra när jag provade i skottstol i en Pardini GT9. Håller kanske 8:an på 25 meter. 9F är däremot betydligt bättre (håller 10:an). Nackdelen med 9F är att den smäller nåt så för j***. (Lätt kula med hög utgångshastighet.)

Jo, 9F har en jädra smäll - har hört att den inte tillåts på vissa skjutbanor pga. bullerproblem…

Men rekylen är inte hög, utan det är bara ljudet som är högt.

Mvh
Johan B

Ja, 9Fs lätta kula gör att rörelsemängden (momentum) inte blir så högt, och det är mycket det som ger rekylen. Den tar ut det i hastighet i stället. Det gör att den har väldigt hög rörelseenergi, men kan ha problem att klara gränsen för “power factor” i dynamiskt t.ex.

Ett annat litet problem är om man vill skjuta mörkerfält. Den har en magnifik mynningsflamma som man blir bländad av. :slight_smile:

Men bra i precision (och vanlig fält förstås).

Jag gjorde en snabb beräkning av rörelsemängden för ett tag sedan och jämförde 9F och 9C.
Om jag minns rätt så var de snarlika i rörelsemängd men 9C hade något högre rörelsemängd = rekyl.

Troligen är krutet lite för långsamt så att det inte hinner brinna klart i pistolpipan - därav knallen och mynningsflamman.

Om man skjuter några skott med 9C och sedan växlar över till 9F så blir ljudskillnaden väldigt påtaglig! :scream:

Men precisionen i både 9C och 9F brukar som sagt vara väldigt bra i de flesta vapen.

Mvh
Johan B