Hej!
Vi fick ett par P08:or Luger av en medlem som lade av och nu sitter jag och läser gamla protokoll. Tydligen var skytte med 4mm m20 populärt.
Jag fick med lite reservdelar och ett fåtal m20 patroner. Någon som har några patroner 9x19 som man kan lägga i en m20 “tändhatt”/kula och träna i pistolen med?
Går det att få tag på m20 patroner och vad kostar de?
Hälsningar
L
Av ren nyfikenhet, hur får man en licens för 4mm m20? Om jag förstått det rätt så är det ju en enhetständ patron som behöver licens, eller behövs inte det?
Kalibern är ju inte godkänd enligt något förbunds reglemente så man borde ju inte kunna få något föreningsintyg för det i så fall.Kan man få det för träning?
Jag läste om att man tävlade mycket på 50 talet men förmodar att kolsyra och senare luft tog över.
Krävs det licens är det inte intressant. Den torde ha en kraft som motsvarar luftvapen? De ser ju väldigt “pluttiga” ut!
Det är väl en variant på Flobert-patronen (6mm som kan skjutas i .22short eller long t ex.) - dvs. en patron utan krut där enbart tändsatsen driver blykulan.
Men det är en enhetspatron så den kräver licens…
Mvh
Johan B
Det är ju en gammal kaliber som användes för inomhusskytte och i Tyskland och Österrike skjuter man fortfarande mästerskapstävlingar. Vad jag minns så fanns det flera företag som tillverkade instickspipor till dom vanligaste pistolerna som P08 och PPK. Man byggde även om många pistoler till M20 då det i Tyskland inte krävdes behovsprövning för vapen i den kalibern.
Hej!
“Jag fick med lite reservdelar”
Jag söker en ejektor till min P08.
Alltså den där prylen på höger sida av manteln som kastar iväg hylsan
hälsn. Dan