Det låter toppen. Jag ska absolut höra med honom. Har inte börjat leta direkt aktivt, utan mer sonderat terrängen. Och blev nyfiken på hur det ligger till. Om jag ska satsa på de dyrare alternativen. Men, jag hör med honom och får förhoppningsvis även mer koll på reglerna som sagt. Tack för ditt inlägg!
@Cuz
De är fortfarande godkända för tävling i 10 år. De kan användas för övning i 10+ år till.
Vet inte hur länge 10-års tuberna håller men troligtvis 3-5 år till innan de bör skrotas.
Om tillverkaren garanterar 20 års livslängd känns det antagligen tryggare att använda.
Min tub är godkänd för 200 bar men jag fyller den bara till 150 bar eftersom den är över 10 år.
Det finns fall där tuben exploderat:
Det är ju helt logiskt. Att man kan känna sig mer trygg med en bättre tub, efter sista användardatum. Jag gör likadant med luftpåfyllningen. Att jag inte krämar på till maxnivån, utan lämnar lite marginaler. Jag vill ju knappast vara med om en tubexplosion. Det känns tydligt hur tuben snabbt blir varm, när jag fyller på med mer luft. Tack för alltid intressant information!
@Peppe
Beroende på hur stark svenska kronan är kan det löna sig att beställa från t.ex. euroshooting.eu om han har till Walther. Alternativt andra siter i europa. Det har vi gjort i flera omgångar i klubben
Nagges har haft någon form av annan tillverkare än orginal och dessa vill jag starkt avråda från då jag vet flera som har haft mycket problem med dessa.
Riktigt bra och uppskattad information. Tack för det!