Lufttuber för 20 år accepteras inte av SvSF & SPSF

Jag är på jakt efter en ny lufttub till min Walther LP400 och såg att det finns kolfiberförstärkta lufttuber som är godkända för 20 års användning istället för de gängse 10 åren som är det vanliga. Dessa lufttuber kostar minst 3500:- och är nästan 1000:- dyrare än 10-årsmodellerna.

Men så var det någon som nämnde att det inte spelar någon roll om tillverkaren säljer dem med 20 års godkännande. Våra svenska förbund tillåter ändå inte längre tid än 10 år, oavsett vad tillverkaren säger. Så varför marknadsför tillverkarna sådana tuber här i Sverige, när inga förbund tillåter dem?

Var hittar jag de billigaste 10-årstuberna till en Walther LP400?

Kolla med Kalle på Karl Olsson Shooting Sports i Solna, som är generalagent. Jag tror inte att du hittar något för under 1800kr, vilket är vad tuberna brukar kosta. Han har garanterat också koll på reglerna inom respektive förbund.

De är fortfarande godkända för tävling i 10 år. De kan användas för övning i 10+ år till.
Vet inte hur länge 10-års tuberna håller men troligtvis 3-5 år till innan de bör skrotas.
Om tillverkaren garanterar 20 års livslängd känns det antagligen tryggare att använda.
Min tub är godkänd för 200 bar men jag fyller den bara till 150 bar eftersom den är över 10 år.
Det finns fall där tuben exploderat:

https://www.pistolskytteforbundet.se/nyheter/lufttub-exploderade/

Beroende på hur stark svenska kronan är kan det löna sig att beställa från t.ex. euroshooting.eu om han har till Walther. Alternativt andra siter i europa. Det har vi gjort i flera omgångar i klubben

Nagges har haft någon form av annan tillverkare än orginal och dessa vill jag starkt avråda från då jag vet flera som har haft mycket problem med dessa.

Det låter toppen. Jag ska absolut höra med honom. Har inte börjat leta direkt aktivt, utan mer sonderat terrängen. Och blev nyfiken på hur det ligger till. Om jag ska satsa på de dyrare alternativen. Men, jag hör med honom och får förhoppningsvis även mer koll på reglerna som sagt. Tack för ditt inlägg!

@Cuz

De är fortfarande godkända för tävling i 10 år. De kan användas för övning i 10+ år till.
Vet inte hur länge 10-års tuberna håller men troligtvis 3-5 år till innan de bör skrotas.
Om tillverkaren garanterar 20 års livslängd känns det antagligen tryggare att använda.
Min tub är godkänd för 200 bar men jag fyller den bara till 150 bar eftersom den är över 10 år.
Det finns fall där tuben exploderat:

Det är ju helt logiskt. Att man kan känna sig mer trygg med en bättre tub, efter sista användardatum. Jag gör likadant med luftpåfyllningen. Att jag inte krämar på till maxnivån, utan lämnar lite marginaler. Jag vill ju knappast vara med om en tubexplosion. Det känns tydligt hur tuben snabbt blir varm, när jag fyller på med mer luft. Tack för alltid intressant information!

@Peppe

Beroende på hur stark svenska kronan är kan det löna sig att beställa från t.ex. euroshooting.eu om han har till Walther. Alternativt andra siter i europa. Det har vi gjort i flera omgångar i klubben

Nagges har haft någon form av annan tillverkare än orginal och dessa vill jag starkt avråda från då jag vet flera som har haft mycket problem med dessa.

Riktigt bra och uppskattad information. Tack för det!