Lite tips på Klass C

Håller nu på att försöka få i hop mina serier för 5 års licensen. Funderar på att skaffa en ny .22a i stället.
Funderar på antingen e SP20 eller en GSP.
Men har börjat fundera på en revolver med. Så tips och omdömen/erfarenheter mottages tacksamt.

Vad vill du använda den till tänker jag är den första frågan?

Vad använder du idag och varför vill du byta den är den andra?

precision mest, har en 1911 men knepig att få till serierna för mig.

En äldre gsp är en billig och bra pistol. Försök hitta en med det nyare trycket.

Vi har flera som klubbvapen och de flesta mig själv inräknat skjuter guld med dessa.

Valde dock en ny pardini när det var dags köpa eget.

Ska du välja en revolver så kika efter klassikern från 60talet m17. (K22 masterpiece)

1 gillning

GSP och Unique är gamla beprövade modeller som håller än idag annars Pardini eller Morini.

Riktigt nöjd med mina pang.

22lr
Ruger mkiv target
Fas domino 602

9mm
Sig Sauer p226 LDC II

38s
S&W model 14-1 typ tidigt 60-tal

De går dit man siktar, får hyfsade serier med alla.
Alla sköna som tusan , rekommenderar!

Jag skulle nog vända på det och ställa frågan:
Vilken budget har du?

Köp så dyr pistol du har råd med och välj vapen inom budget utifrån vad du trivs med.

GSP är som nämnt en bra pistol för små pengar OM man trivs med den lite framtunga balansen. Nya trycket är att eftersträva. Det finns relativt gott om begagnade GSP om man letar runt lite, så det är bättre att vänta och köpa ett fint exemplar med rätt kolv och med nya trycket.

Ska du satsa fullt ut och köpa ny pistol i övre prissegmentet finns det många bra att välja på utifrån vilka preferenser man anser vara eftersträvansvärda: Pardini, Morini, Walther (SSP eller GSP500), Feinwerkbau, Benelli, Match Gun och kanske något märke till… men då kostar de ungefär lika mycket och det kanske inte alla nybörjare vill lägga.

Mvh
Johan B

1 gillning

Bra tips, även om min nuvarande pang är trevlig funkar den inte för precision för mig tyvärr. Så blir nog ny när jag fått till fodringarna.

Rekommenderar att du provar olika fabrikat för att hitta vad som passar dig bäst.

Det blir nog så, får besöka lite olika butiker sen. :slightly_smiling_face:

Som tidigare talare nämnt så finns Pardini och man kan hitta både SPE från sent 80-tal och tidigt 90-tal samt första generationen SP som kom -92 om jag inte minns fel. Dessa brukar vara väldigt prisvärda och man får mycket pistol för pengarna (särskilt med tanke på nypriset för en modern).

Annars finns andra trevliga tillverkare som jag personligen inte haft någon erfarenhet av annat än visuellt och som jag vet kan prestera och dessa är.

  • Hämmerli 280
  • Unique DES69/96
  • Benelli MP90
1 gillning

En ny tävlingspistol sjunker inte i värde så fort så skulle du tröttna så kommer inte kapitalförstöringen bli så stor.

Jag köpte en Aw93 och sålde den 4 år senare för samma pris som jag gav för den. Självklart varierar det beroende på märke och modell men om du köper en Aw93:a eller en Pardini så kan du få tillbaka en hel del.