Licenshjälpen

Hjälp med vapenlicens?

Jag märker att det ofta dyker upp frågor här om vapenlicenser – vad man ska skriva i ansökan, hur vapengarderoben fungerar eller vad man gör vid avslag från Polisen. Jag har tidigare arbetat med handläggning av vapenlicenser och har startat ett litet initiativ som heter Licenshjälpen, där jag erbjuder rådgivning kring själva ansökningsprocessen. Tanken är att hjälpa dig med din ansökan. Antingen genom att gå igenom ansökningen, förklara hur processen brukar se ut och undvika vanliga misstag under handläggningen. Hör gärna av er via meddelanden om ni vill bolla en ansökan eller har frågor kring processen. Det kan gälla första vapnet, att du har fått en kompletteringsbegäran eller hur du ska formulera din överklagan.

4 gillningar

Det skulle ju vara guld om du skrev en enkel FAQ eller liknande, så slipper flera personer ställa samma frågor om och om igen, och du slipper svara på dem. :slight_smile:
Dessutom så är det ju nyttig läsning för många andram även om man tror sig ha lite koll, …men då kunna få lite extra insikt och input när man inte trodde att man behövde det!

1 gillning

Tyvärr är verkligen ingen ansökan den andra lik så det är svårt med generella tips som funkar, men ska kika på det! Det jag erbjuder är hjälp utifrån just din ansökan och dina förutsättningar.

1 gillning

Tror nog många, speciellt “första vapnet” sökare har samma tankar, frågor och funderingar - precis som alla jägare som ska söka vapen 5+6 har samma funderingar. :slight_smile:

Enl. min erfarenhet så dyker samma frågor upp hela tiden, oavsett om det är för sport eller jakt som ansökningarna gäller, iaf när jag tittar på de jag känner, eller om man ser till vad som diskuteras i forum.

Men ska du kanske profitera på din tjänst så förstår jag att du inte vill ge ut massa generella råd, helt logiskt! :slight_smile:

1 gillning

Har du bra koll på samling

Jag har handlagt alla ändamål, kanske ett 100-tal ärende gällande samling. Jag skulle säga att samling är det området där flest har okunskap gällande polisens tolkning av lag och föreskrifter och där sökande ofta förlorar mycket på att inte förstå vad som krävs enligt lagen.

Hör gärna av dig mer ingående så kan vi diskutera vidare.