Licens Till Junior (16 år )

Nu har dottern klarat sina gulserier :smile: är det någon här som vet hur det fungerar med pistol-licens till en Juniortjej på 16 år ?
Förvaras vapnet i förälders/Skytts vapenskåp ?

tacksam för länkar med svar !!:-)…

Det är 18år på enhandsvapen. Vapenförordning 2 kap. 3 § punkten 2.

”Undantag från ålderskravet får göras om det finns särskilda skäl.”
Vad nu det kan vara för skäl, men verkar inte omöjligt.

Detta hade jag läst någonstans ! :ok_hand: , vet du om något fall där omyndig ,dvs under 18 år fått Licens ?
Tilläggas skall att hon har pistolskyttekortet och endast skjutit ca 1 år men skjuter generellt bättre än resterande klass 2 skyttarna trots att hon är Junior !

“Särskilda skäl” och undantag från ålderskravet är elev på Skyttegymnasiet , på jaktvapensidan gör man undantag för elever som går Naturbruksgym eller Viltvårds på ett hagel och ett kulvapen

Lättast och minst tjafsande med myndigheter är nog att du köper äger och förvarar i 2 år , tävla och träna får hon ju göra med “ditt” vapen för jag förutsätter att du är med och har uppsikt

I Gävleborg ges sådana undantag endast från åk2 och jag känner inte till ett enda undantag för enhandsvapen. Här skulle jag säga att det i det närmaste är omöjligt att få undantag för en pistol.
Jag håller med om lösningen, hitta ett sätt att motivera en till 22 på dig och sök om den när hon fyllt 18.

Visa aktivitet. Visa tävlingsresultat.
Se till att få en skrivelse från tränare och från styrelsen att hon är i stort behov av det.

Sedan kan man ju höra med de som skulle ta emot en ansökan om vad de anser behövs.

Joho Nu har jag kollat lite mer och det är som Peppe skriver och det är ett intyg som heter Skytteborgen det finns omnämnt i Fap:en hos Polisen , och i detta intyg skall Tränare ,Styrelse intyga och yttra sej om behovet mm

Här i Luleå har vi en som tävlar både i Gevär korthåll och Pistol han fick licens som 15 åring på Geväret och som 16 åring på Pistol , dock betydligt mer skrivande för Pistolen och ett avslag från Polisen men efter överklagan till Förvaltningsrätten så fick har rätt (han är 19 nu så det är 3 år sen)

Prova det kan bara bli ett nej som värst , i så fal tar du nödlösningen och söker på dej själv.

Tackar för alla svar !

Har nu pratat med Tillståndsmyndigheten i Västra Götaland och dom säger att Aktivitetsintyg + Intyg (skytteborgen) från styrelsen att hon är duktig skytt och behöver eget vapen för att kunna utvecklas i skyttet och kunna deltaga i klubben´s egna och externa tävlingar bör räcka , positivt att hon är tjej med intresse för skytte tyckte handläggaren jag pratade med ;-)…!

1 gillning

Kolla gärna upp vilket målnummer det var så det kan dokumenteras här och hänvisas till.

2 gillningar

I tidningen Sveriges vapenägares förbund nr 6/ 2015 skrevs en artikel om detta mål och det går att läsa på deras hemsida , han hittar inte målnumret men han säger att om man ringer eller mailar Förvaltningsrätten i Luleå så skickar dom hela domen gratis och franco ( de kan ju bara finnas ett sådant fall i Luleå 2015 så det vore lätt att hitta den domen )
Hoppas det hjälper några juniorer att börja med våran Sport på riktigt.

Nu har vi en ny juniormedlem 17år gammal (ung) rmed egen licens ! :grin::love_you_gesture:

4 gillningar

En bekants son fick licens på pistol, 15 eller 16 år. Men å andra sidan är han uttagen i svenska juniorlandslaget.

Skrev ett brev till polisen för några år sedan åt en 15 åring. Personen i fråga var inte ens 15 år och en månad innan licensen ramlade in.