Lättviktare sökes

Vilka lätta pistoler i kaliber 22lr finns det på marknaden nu? Det jag hittat efter lite sporadiskt sökande är CZ P-09 på 640g och Glock 44 på 465g. Walter PPK finns ju också men något mer svårskjutet får man väl leta efter.

Hjälp mig fylla på listan! Det enda kravet så här långt är att det ska vara realistisk tillgänglighet och skjutbarhet.

Bakgrunden till sökandet är att min rygg har pajat ordentligt och jag har inte kunnat skjuta mer än sporadiskt sista året. För att komma ut på banan igen behövs det en betydligt lättare pistol än dom jag har nu. Det kommer naturligtvis på bekostnad av precisionen men syftet med det här köpet är inte att hitta en pistol att vinna tävlingar med utan att kunna fortsätta “skjuta och träffa vänner”.

Tack på förhand.

https://www.sportec.se/produkter/vapen/pistoler/pistol-ruger-sr22-22lr#Info

Vikt ca 500g

Jag klämde en gång på en väldigt liten och nätt Walther. Jag tror det var en P22.
Trycket var inte så mycket att hurra för, men jag minns att jag tyckte att den kändes bra i handen, men det är ju väldigt subjektivt…

Walter har faktiskt två poster i listan P22 och PPQ. Att hitta ett bra vapen i den här kategorin går nog inte men förhoppningsvis hittar jag något som jag kan skjuta guldserier och några klubbtävlingar med.

För intresserade ser listan ut så här nu: CZ P-09 640g, Ruger SR22 500g, S&W MP22 680g, Walter PPQ 635g, Glock 44 415g, Walter P22 453g.
Spontant så är det dom tyngre pistolerna som känns som dom minst dåliga men det går ju lite emot syftet.

https://www.sportec.se/produkter/vapen/pistoler/pistol-ruger-mkiv-22-45-lite-svart-22lr

700g

1 gillning

Sätter man sen in ett avtryckarkit från Volquartsen i den pickan så blir den långt ifrån dålig.
https://www.brownells.se/RUGER-22/45-MKIV-HAMMER-AND-SEAR-Hammer-and-Sear-Kit-for-the-Ruger-22-45-MKIV-VOLQUARTSEN-Mark-IV-22-45-930000190

Den följer ju tydligt trenden tyngre, dyrare -> bättre.

1 gillning

Helt ärligt så är väl Walther PP (675g) bättre både skjutmässigt, kvalitetsmässigt, känslomässigt och egenprecisionsmässigt än någon av polymervapnen ovan förutom Ruger MK4. Kan tycka att riktmedlen är ganska kassa på PP:n men de är väl knappast optimala på de andra heller.

Rugers revolvrar skjuter ofta bra, kan det vara ett alternativ?

Ruger LCRx revolver väger 490g
Ruger Bearcat revolver väger 680g

Tack det kan vara något ska kolla upp dom också

Kollade upp Rugrarna och det var inga alternativ. LCRx hade ett SA trycke på 2,7 kg så den är nog svårskjuten så det räcker och Bearcaten är “SA only” och kostar 8700kr så den går också bort

pistoler

Just nu talar siffrorna helt klart för en CZ. Någon som har provat en i 9mm eller 22lr utförande och kan säga något?

Angående kass prec, vad har du för krav på precision? Med bättre ammo skjuter

En S&W 317 mindre än 40 mm på 19 meter. Blir väl i regionen av 50mm på 25 meter.
https://gunblast.com/SW_317.htm

En Ruger LCRx ca 50mm på 25 meter.

Som referens sprider en Feinwerkbau AW93 med CCI standard 60 mm i Sportecs egna test. Det är väl en ganska vanlig kombination av vapen och ammo på tävlingar runt om i landet.

Vågar nog kallt påstå att inget av de andra vapnen i listan skjuter bättre i bänk än en AW93 med CCI ammo.

Självklart ska man inte stirra sig blind på tester och forumdiskussioner från allsköns dårar :slight_smile: Det är svårt att skjuta med lätta vapen, men köp för tusan ingenting för att det ser bra ut på papper utan testa själv först! Och hoppa heller inte över någonting för att någon som inte kan skjuta skrivit en dålig recension på ett måndagsex.
Tror du kan prova några av vapnen nere hos Sportec.

Det ligger en P22 Target på Blocket. Om den finns i närheten av dig kanske en provskjutning kan peka dig i någon riktning?

Egenprecisionen i ett vapen spelar ju tyvärr en mindre roll annars hade jag nog försökt få tag på en Walter PP som du föreslog tidigare. Vi är väl överens om att generellt skjuter man bättre med en fullstor pistol än en kompakt version sen är det förstås många faktorer som spelar in.

Jag trivs bra att skjuta med revolver men tyvärr har dom ju ingen egen klass i C-skytte så med en lätt revolver har jag inte en chans från början. Med en automatpistol slipper jag nog prenumerera på jumboplatsen och kan iallafall tävla mot dom som skjuter med klubbens rugrar.

Eftersom jag inte har möjlighet att prova någon av pistolerna jag tror passar så får jag förlita mig på recensenter främst från youtube och olika forum. Visar dom upp träffbilder på 10-15 cm på 15 yard (13,7m) med tvåhandsfattning har jag svårt att se att jag ska skjuta bättre. Träffbilden från klippet du länkar till var ju tät och fin frågan är bara vilket avstånd han sköt från. Tryckesvikten på 1900g som nämns i klippet är betydligt bättre än uppgiften på 2700g som jag plockade upp från något annat youtube klipp vilket också är en indikation på storleken på saltmåttet man ska använda när man tolkar min tabell. Dock är det flera som har sagt att den är svårskjuten.

Det här ska ju inte bli min nya tävlings pistol utan något jag ska ha tills dess ryggen pallar hålla upp en “riktig” 22a.

Som det ser ut nu sitter jag fast i ett moment 22. För att prova dom pistolerna jag tror mest på måste jag åka till Åkarp men den dagen jag klarar av att åka ner till Åkarp för att provskjuta min lätta pistol klarar jag utan vidare skjuta min Benelli tills jag ledsnar. Med lite tur är det någon i närhet som har en 9mm version av CZ P-09 som jag kan få prova men att någon skulle ha den i 22lr. är nog osannolikt

Sorry, jag trodde att du bara skulle skjuta vanligt 25m precisionsskytte. Självklart blir det bökigare med revolver till milsnabb och fält.

Har testat Glock 17/19 (kommer inte ihåg vilken) med 22 växelsats, var inga problem med att hålla svart direkt från första lyftet med den. Sämre egenprecision än en Smith förstås, men det var inte det viktiga här. Finns vettiga tryckesdelar, sikten, hölster osv. Ganska vettigt köp om man söker en lättviktare i tjänstevapenkategorin som går att sälja som begagnad och dessutom går att använda som A vapen.

Hej

Har du kommit fram till något? Är med lite nyfiken på de pistolerna du funderar över.

Ja jag har bestämt mig för att köpa en CZ P-09. Grunden till det är främst ergonomin och priset samt att det går att få till ett helt ok trycke med eftermarknadsdelar. Så fort jag har skjutit några hundra skott uppdaterar jag tråden.

1 gillning

jag har en walter pp kaliber 22 tillverkad i riktiga fabriken, går som historiskt tjänstevapen. Bra skick! Intressant?

Hur slutar historien? :smiley:
Är lite inne på samma.