Men håll lite koll på hur ni känner hur forumet beter sig från nu och framåt ett tag. Om det fungerar ok, väldigt snabbt eller långsamt…
Detta ligger kanske fel (borde väl ligga i “Sponsring” istället.
Ett annat alternativ är att säljare/köpare (som tycker de gjort en bra affär) bidrar med en viss procentsats av summan.
Det är ju riktigt billigt. Lite osäker på hur mycket trafik vi driver.
Eftersom jag inte har någon som helst uppfattning om vad kostnaden/år är får jag “killgissa”.
Men ponera att det är ca. 20 000.-/år skulle det innebära 20 000/5 200 (användare) = 3.85:-/år/medlem .
Eventuellt skulle man kanske lägga en årsavgift på registrerade medlemmar (ex.vis 10/år) .
Jag skulle i varje fall vara beredd att betala det + lite till för att forumet skall bestå.
Genom åren har det gett mig både nya kontakter, bra affärer och nyttig information (och vissa skratt).
@Cuz plus övriga
en tia per månad och medlem, eller en femma eller en krona. Det är en bildlig beskrivning. Och den hörde hemma i den här tråden då frågor om budget och kostnader funnits med. Och det är en del i problematiken. Det räcker inte bara med “en hosting”. Det finns flera saker utöver det, notifieringar kostar pengar, dvs man måste ha tjänster för att hantera mailen eftersom alla mail providers stoppar maskinmailande. det ör inte bara pop3-mail idag. Det behövs certifikat. Det behövs domännamn. Databasen är idag nånstans runt 30GB eller om den t o m var större. Vi vill heller inte råka ut för censur som man ser på facebook och andra sociala plattformar. vi vill även ha kvar marknaden. och vi vill ha full kontroll över datat. Det gör att vi inte kan välja vad som helst.
Vi har redan idag en sponsring från leverantör, men det vi hade har efter pandemin sjunkit till 40%. Några tjänster vi har behövt ligger utanför den sponsrade tjänsten och har finansierats av mig personligen samt den spons som inkommit via Swish. Vi har just nu köpt in oss på en liten lösningsmöjlighet, jag skickade lite pengar, och min co-admin fick åka lite bil och spendera tid, så kanske vi kan bygga en liten on-premises reserv backup. Vi vill fortfarande ha en molnlösning, den här grejen vi skaffat ger oss en yta att laborera fram kanske en bättre lösning, samt att vi kan ha en reserv för molnet.
Hur som helst, vi jobbar på det här, sakta men säkert. Tekniskt känner vi oss ganska trygga, utmaningen är att vi vill förutom att jobba, umgås med våra familjer, vänner och besöka skjutbanor också. Så vi får pussla lite med tiden.
Med det sagt, har ni märkt av nåt på forumet den sista tiden? Eller nu när ni hänger här och läser det här inlägget i närtid. Datumet finns väl häromkring. Hoppas att ni känner att det går bättre nu än för en vecka sedan.
Allt handlar om hur mycket resurser ni använder. Hetzner cloud börjar på 4€ och då får ni mer än dubbla det som discourse kräver.
Om ni behöver hjälp med uppsättning av server för forumet hjälper jag gärna till.
Just nu (23-tiden fredag) så laddar sidorna i helt OK hastighet. 2-3 sekunder för text, 1-2 sekunder till för bilder. Men för någon timme sedan var det långa laddtider som vanligt (10-20 sekunder per sida).
Ska kolla på den mer. Ska först flytta från den distrikt vi kör och köra separat db
Spontant så känns det som att det flyter mycket bättre nu, i varje fall har det gjort det för mig idag.
Upplever ingen förbättring
Vad är det här för sjuktdom som sprids med att klistra in svar från chatgtp/whatever som svar på något?
har folk slutat tänka själv? ChatGPT är inget databasproffs, eller ens datorkunnig. Den vet int vad discourse är, vad en databas är eller vad som påverkar prestanda. ChatGPT och alla andra “AI” är bara en sk. “Large language model” mao en lite mer avancerad ordlista.
sluta använd AI-bottar, det gör bara dig dummar och andra irriterade för det tillför inget alls i diskutionen.
Gick igenom de sista 15 olästa ämnena (från sista dygnet) nu på morgonen och det var absolut ingen fördröjning, alla öppnade direkt.
Jag märker inte direkt någon skillnad.
Jag testade nu att bläddra igenom ca 10 ämnen, och det varierade från ca 3-15s att öppna dem.
Men det värsta är att det tar lika lång tid och ibland längre tid att gå tillbaka till huvudsidan…
Detta är i mobilen ska tilläggas.
Jag har löst det genom att välja “öppna i Chrome” när jag ska öppna ett nytt ämne.
Då kan jag öppna flera flikar på en gång, och sedan gå igenom dem utan tråkiga laddtider,
Och sen bara stänga fliken när jag har läst klart.
Ska nog testa att avinstallera discourse, eller vad det heter, o enbart köra via webbläsaren…
Har deltat 4000+ gamla uppdaterings inlägg (email) och indexerar om forumet. Får se om det blir någon förändring
Jag upplever att det går mycket snabbare nu
Det skulle iofs kunna vara pga att jag bytt till att köra i vanliga webläsaren också…
Det går stötvis snabbare, det känns mest som det har att göra med att olika delar av cache flushas och får läsas om på nytt. Vi har minskat maskinen då vi behöver hantera kostnaden hårt ett par månader. Innan vi kan anpassa skalningen behöver vi mäta effekten.
Vi har även uppdateringar vi vill få på plats, och dessa kan underlätta också.
Jag upplever att det har blivit snabbare nu.
Men det kanske kan bero på att jag har gått över till att enbart köra med webbläsaren också…?
Nej, tror aldrig att Skytteforum kommer att bli snabbt som ex. luftvapen.info fiskesnack.com eller robsoft som använder lite äldre teknik som bevisligen fungerar.
Skytteforum för mig fungerar bra på datorn men kass på platta och telefon
tråkigt men som sagt på datorn är det bra
Prövade på plattan via webbläsaren Brave att blockera script då hände det saker, blixtsnabbt.
Tyvärr så såg det inte likadant ut som vanligt och för att kunna skriva detta fick jag aktivera script och då blev det långsamt igen
Jag har upplevt ett snabbare forum de senaste dagarna, så heja heja!