Lån av vapen

Hej,
Juridikkategorin var låst, så jag lägger min fråga här.
Har varit borta från skyttet i ca 15 år men plockat upp det igen, så jag misstänker att regelverket kan ha ändrats. Det gäller lån av vapen från förening eller skyttekompis. Det brukade (som jag minns det) vara så att man kunde låna vapen utan särskilt tillstånd, så länge man hade licens för samma vapentyp och ändamål, exv pistol/målskytte. Dvs med licens på pistol i vapengrupp A, kunde man låna både B- och C-vapen (men också revolver, har jag för mig?) så länge man skrev ett intyg om lånet (men utan att söka tillstånd).
Är detta vad som fortfarande gäller, eller behöver man ha licens i samma vapengrupp som lånevapnet?

Samma gäller. Har du licens (med ändamål målskytte) för ett enhandsvapen får du låna ett annat, oavsett hur det klassas för tävling. Men skriv ett intyg (blankett finns på Polisens hemsida).

För jaktvapen är det annorlunda - du måste ha licens för vapen i samma eller “högre” klass. Dvs om du har licens för klass 1-studsare kan du låna alla andra klasser av kulvapen, men med licens för klass 2-studsare får du inte låna klass 1. Och hagellicens krävs för lån av hagelvapen.

Va bra, tack. Och då blir följdfrågan vad som gäller med ammunition. Kan man inhandla ammunitionen under lånetiden (och då ska den självklart förbrukas eller lämnas över efter lånetidens slut) eller behöver vapnets ägare skicka med ammunition som en del av lånet?

Ja, det ska gå, men jag skulle inte räkna med att få göra det hos alla handlare. Jag har blivit vägrad att köpa ammunition med ett påskrivet inköpstilltånd (dvs under dagarna mellan att jag köpt vapnen på inköpstillstånd och då jag fått licensen, när ett av säljare underskrivet inköpstillstånd gäller som licens).

Enklast är nog att be utlånaren tillhandahålla piller.