Lån av vapen för skyttetävling

Hej,
Jag har en fråga som jag behöver få lite klarhet i.

Jag håller på med IPSC skytte, men har inget eget vapen än. Så jag har hittills lånat vapen för att prova och testa mig fram till vad jag vill egentligen ha.

Hörde av en klubbkamrat att det blir krångligare att låna ut vapen.
Kan någon förklara med enkelhet för mig hur det ser ut framöver.

Hittills så har vi gjort som så att om jag (C) vill låna ett vapen av A. Vapnet lånas till B som har licens redan och kommer ha uppsikt under tävlingen på mig C, vi tävlar i samma grupp under tävlingen och vi är nära varandra hela tiden tills jag lämnar tillbaka vapnet till hen efter tävlingen.

Vad blir skillnaden framöver?

Tack

Det känns luddigt i ärlighetens namn det du beskriver.

Om jag inte minns helt fel, så får enbart ägaren utav vapnet låna ut till någon annan i form utav uppsiktsutlåning.

När personen som först lånade vapnet på tex lånelicens eller intyg om lån av vapen. Så intygar man ju trots allt hur vapnet skall användas/brukas. Men det kanske går att skriva i de särskilda villkoren hur det får användas.?

Men om dessa regler är påväg att ändras eller redan har ändrats. Så skall det framgå i eller på de blanketter som man måste fylla i på tex polisens hemsida.

Det brukar ingå en egen sida med information kring den specifika blanketten. Hur den skall fyllas i och vilka regler som gäller.

Om jag vore som du, så skulle jag söka då.myclet info som möjligt, dels för att skydda dig själv. Men även utlånade oavsett om det är 1 eller fler personer.

Men jag tänker att tillvägagångssätt som jag lånat nu borde kunna likställas som om jag lånar av klubben.
Då är det en från klubben med licens som lånar vapen av klubben och jag som inte har någon licens använder den på tävlingen.

Detta är solklar andrahandsutlåning, även om andra steget sker under uppsikt. Jag skulle definitivt vilja få det prövat av polisen eller någon lagkunnig, för det låter inte på något sätt självklart att det är OK. Låt någon du känner, gärna en icke-skytt, ställa frågan (maila tillståndsenheten) om du vill förbli anonym.
Men kolla upp, för det kan vara så att det ni gör bör upphöra - eller inte. I vilket fall bör ni ha koll.

Om du lånar B:s vapen istället och B skjuter med A:s vapen (med lånelicens) borde det inte vara några problem.

Tack för svar.
Förhoppningsvis så kommer frågan lösa sig själv om någon månad, när jag uppfyller kraven för eget vapen.

Har du ett eget vapen, oavsett kaliber bara det är ett enhandsvapen på målskytte, (22,9,revolver) så får du låna vad som helst enhandsvapen av en annan person i 2 veckor med bara ett låneintyg som ni skriver mellan varandra.

Under tiden är det uppsikslåning av en person, eller av klubben utsedd person. Klubben har lite andra villkor, där kan man låna till en tävling tex så länge det är deras egen bana och skjutledaren är en i föreningen… Privatperson måste dock vara “inom armlängds avstånd”

Vilket en del - inklusive handläggare på tillståndsenheten - säger inte gäller, utan det är bara “typ samma kaliber” alltså samma klass som är ok.
Har du c-vapen så får du låna ett annat c-vapen, etc etc…

Skjut (!) inte budbäraren nu, jag bara berättar vad jag fått höra när jag försökte reda ut just denna frågeställning.

Finns inga klasser inom målskytte som tex jakt.

Dom har försökt neka licenser på tex revolver för man bara skjutit 9mm eller 22lr.

Om det vore så skulle alla nekas grov pang när det gått ett år men så är det inte.

Så deras ord är irrelevant, det är önsketänkande från vissa handläggare i vissa regioner.

Det finns A, B och C vapen, och R - revolver…

Som sagt, PM sa så till mig, jag varken gillar det, eller håller med, men så sa dom.

Om du redan har en licens för enhandsvapen för målskytte då får du låna vilken som helst enhandsvapen för målskytte. Många blandar ihop reglerna i onödan och krånglar till. Så som någon skrev ovan vapen klasser finns inte i målskytte jämfört med jakt.

Jag har själv lånat av andra och lånat ut vapen och, till och med med låneintyg får du köpa ammunition för det vapnet du lånar. Dock du får självklart inte behålla kvarstående ammunition efter lånetiden är slut.

Om din fråga gäller IPSC, enklast att låna vapen av någon som går i samma squad. Då behöver du ingen låneintyg heller. Du får vapnet när det din tur att skjuta och lämnar tillbaka under uppsikt av RO.

Synd att det gäller bara nationellt.

På licensen står inte grenen eller klassen. Du kan ha revolver på ppc, ipsc, spsf…

Abcr är bara spsf.

Jag blandar inte ihop dem, det var PM som hävdade olikheter för de olika klasserna och menade att de inte har samma utbildningskrav gällande handhavande och utb. :-o

Då får du prata med någon i PM som kan detta. Det står klart och tydligt vad som gäller!

Hänvisa till deras hemsida: Låna vapen | Polismyndigheten

image

:thinking:
Hur då menar du (eller dem)?

“Samma typ” där verkar PM tolka det som att det gäller olika för de olika klasserna A, B etc etc…

Typ att kraven för intyg/licens inte är lika, mao olika kompetenskrav (min gissning) för A och C t.ex.
:roll_eyes: