Laminatkolv eller ej

Tänkte köpa ny kolv till min unique. Kikat på lite olika jag ska prova. Men tänkte mer på laminatkolv. Ni som har eller vet för och nackdelar? Hur är de viktmässigt jämförelse, eller är det mestadels utseendet? Mvh Hampus

Rink skriver på sin hemsida
“Båda träslagarna har jämförbara egenskaper. Plywood är ungefär 10-20% tyngre. Annars är skillnaden rent optisk .”

1 gillning

Rink gör väldigt fina laminatkolvar, utseendet går att styra eftersom man kan själv välja den färg som man vill.
Vikten ökar marginellt, en XS kolv är 50gr tyngre och en M 100gr tyngre än en traditionell träkolv. Har du inte slipat ner din vanliga kolv så kan man slipa ner lamellkolven och då komma väldigt nära vikten av den vanliga. Se min artikel i senaste Pistolskytte tidningen.
Min egen erfarenhet är att färgerna kan flagna och oljar man in kolven så finns risk att den mörka färgen kan spridas lite. Bästa sättet att hindra detta är att lacka kolven, använder själv Birchwood Tru-oil med mycket bra effekt.
Passar Rink kolven bra i din hand så kan jag rekommendera laminat varianten om du vill höja utseendet.
Hälsn Klaus

Snyggt Clas!

En av fördelarna med oljad träkolv är annars att de absorberar en viss mängd av handens fukt och därför ger ett bättre grepp. Du upplever inte att den lackade ytan försämrar greppet likt en plastkolv?

Följd fråga. Fördel / nackdel med 7graders vinkel?

Nej, tvärtom, den lackade ytan suger fast bra mycket bättre. Sen kan det vara lite skillnad hur många lager man lägger. Greppytan brukar jag inte lacka mer än två lager och resten fyra lager när det gäller laminatkolv. Vanliga kolvar kan jag lämna greppytan bara oljad eller en lager lack.

7 graders vinkel är bara om du siktar med fel öga, alltså om du är högerhänt och siktar med vänster öga. Det gör att pistolen är vinklad sidledes.
Vill du ha rakare kolv vinkel så får man precisera detta vid beställning. Allt är individuellt, man ska ha den kolv vinkeln som känns mest naturlig

Med en Unique pistol så kan du inte få så mycket att välja på vinklar för där är det mest ramen som bestämmer. Har själv en Pardini och där är det mera fritt.

Om man har funderingar kring andra vinklar och liknande är det nog inte helt fel att ta steget fullt ut och få en custom-kolv gjord.

Rink gör sådana kolvar!

Prismässigt är det inte så stor skillnad mot en “standardkolv”, dock för det med sig att man måste lägga lite tid på att mäta upp den och liknande och helst åka ner till kolvmakaren på plats.

Mvh
Johan B