Laddutrustning

Ska börja att ladda själv så behöver utrustning för att komma igång.
Söker en handpress (enpetare, ex av typen RCBS, Dillon, Hornady, Redding osv). Behövs inget häftigt men något stabilt och välfungerande. Verktyg för kalibrering, tändhattsutstötare/insättare, krutdosering/mått, insättning av kulor, samt övrigt smått och gott som kan vara bra att ha.
Primärt ute efter .32 och .38/.357, men även 9mm om det finns.

Tack på förhand och god fortsättning.

Mvh
Christian

Ett litet tips i all välmening:
Satsa på en progressiv press istället på en gång, inte så mycket mer pengar och du tjänar in den snabbt.
Enpetare fungerar bra om man ska ladda < 50 patroner (typ special, test eller jakt).
Men det är alldeles för många moment och tar tid.
Själv har jag en enpetare till jaktammo & en progressiv för pistolammo.
Jaktammo laddar jag 50 st. varje gång och det tar ca. 3 timmar, på tre timmar gör jag 3 - 500 i den progressiva (ok, vet att jag är långsam :wink:).

1 gillning

Finns en helt ny 750xl till salu om intresse finns…

I “min” förening har det gått troll i att köpa Dillon progressiva pressar och sedan “lära” sig genom att titta på YouTube vilket ofta resulterar i noll kunskap om vad det går ut på att ladda ammunition. Hylsor utan krut, tändhattar snett isatta eller upp och ned, klickar och bulor i pipan. Nej, köp en enpetare och gör varje moment för sig, lär dig vad det går ut på och sedan när du kan, vilket inte många i “min” förening kan då kan du stolt köpa en progressiv för då vet du vad det handlar om.

1 gillning

Det finns för- och nackdelar med både enpetare och progressiva pressar!

Visst kan det vara en pedagogisk fördel att börja med en enpetare men ska du ladda pistol- och revolverammo, så slutar det med att du kommer köpa en progressiv press…

Nu är det iofs. alltid bra att ha en enpetare, även om man har en progressiv press, för olika ändamål (kan vara allt från lite “experimenterande” till att peta ut tändhattar eller kalibrera kulor med tex.).

Dock kan du använda verktygen från en enpetare i din progressiva press om du bara köper moderna prylar med standardgänga (undantaget är om du vill köpa en Dillon Square Deal senare, som har andra verktyg).

Att tänka på är att LEE:s verktyg har kortare verktygskropp, vilket gör att de i vissa fall inte kan användas i t ex. Dillon XL650/750 pga. det inte går att applicera låsringarna på verktygen (ibland går det att sätta dem på undersidan av verktygshuvudet, men det funkar inte alltid och är en “nödlösning”) - så sträva efter att köpa Dillon, Hornady, RCBS, Lyman eller Redding-verktyg och köp verktyg med hårdmetallkalibreringsring - annars måste du smörja hylsorna.

Om man bara läser in sig i instruktionerna för pressen och sätter sig in i vad det handlar om, klarar nog de flesta att börja med en progressiv press.

Dock skulle jag avråda från att köpa en LEE PRO 1000-press, då den bara har tre stationer och det gör att man måste sätta kuldjupet och crimpa hylsan i samma moment/station och det är svårt att få det att funka bra och det är definitivt inget som en nybörjare i handladdning bör börja göra direkt…!

Mvh
Johan B

1 gillning

Hej
Vad skall du ha för den?? Tillbehör?

Har du några verktyg? Vad sitter på en 750?

Till vilken kaliber?

Skjuter 9 och .40