Krav från säljare

Hej,

Får jag fråga varför det är ett krav från nästintill alla som säljer ett vapen att i en första diskussion kräva att man uppger vilken klubb man tillhör och uppge sitt pistolskyttekortsnummer?

Man kan lika väl ljuga och jag förstår inte varför detta ska ens uppges när man frågar om vapnet finns till försäljning. För övrigt kan man inte ens kontrollera detta på förhand för att se om uppgifterna är riktiga enligt GDPR, då varken förbunden eller klubben får uppge någonting Ahmed personliga uppgifter, därmed bekräfta eller dementera tillhörighet.

Tycker detta man ser från vissa säljare är lite sandlådenivå, dock är jag enig att självklart visar man upp allting vid ett eventuellt köp eller testskjutning.

Bara larvigt att vissa kräver det för att ens säga hej, ni kan inte göra någonting med informationen, såsom bekräftelse ändå.

Skrolla ned i forumet snacklådan till rubriken Barnsligheter så kanske du får svar på din fråga , din frågan har ställts förr och där ser du lite synpunkter.

Tack. Med andra ord som jag trodde, helt irrelevant för en säljare i första skedet då varken klubb eller för under får bekräfta eller dementera tillhörighet med tanke på GDPR. Med andra ord tror folk att man är säkrare och att man slipper ”idioter” eller för den delen kriminella.

Jag tror knappast en kriminell är ute efter en .22 AW93 som rymmer 6 skott.

Enormt många tror att de kan köpa pistol på jaktlicens. Det är en smidig första gallring bara.

3 gillningar

Handlar väl inte om gallring, handlar om att jag vill inte lämna ut personliga upplys Ingar om mig själv innan jag säger ”Hej, finns vapnet kvar”.

Jag har inga problem med att lämna ut infon, men om jag exempelvis frågar ”hur gammal är vapnet, hur långa skott har skjutits med den och har den underhållits enligt tillverkarens anvisning” är det normala frågor så att säga. Sen om jag vill gå vidare i processen för köp, då ska man självklart vara tillmötesgående, men som sagt, om det är för att säljaren ska känna sig trygg så funkar det inte riktigt så då
Jag skulle lika gärna kunna ljuga bara.

Jag håller med om att det är barnslerier. Om köparen är kvalificerad avgör polisen när licensen handläggs.

Det lustiga är att det här fenomenet är så utbrett trots att det som du beskriver är meningslöst eftersom det inte går att kolla numret.

Jag brukar vara lite sådär motvals och säga att jag inte har numret tillhands men ställer mina frågor ändå.

Precis det jag menar. Jag var faktiskt intresserad av en tävlingspistol här på forumet men om säljaren ska innan man ens får svar på initiala frågor först fråga efter nummer och klubbtillhörighet tycker jag är att ta i. Sa till säljaren att detta lämnar jag ut självklart i det fall man ska träffas eller göra en affär men inte innan.

Men men, då blir det väl att köpa nytt istället, blir lite av en principfråga hahaha

Men menar ni på allvar att någon/några som säljer vapen här begär klubbtillhörighet och skyttekortsnummer bara för att besvara frågor?

Det kan man ju fråga efter om man kommer så långt som att man skall träffas för provskjutning, men inte för att få svar på några frågor!!! Absurt!!!

Japp, råkade ut för det idag, därav detta inlägg :grinning::grinning:

Jösses…

Ja det är helt fritt hur du som köpare vill bära dig åt vid en affär. En affär mellan privatpersoner bygger på förtroende, och det är upp till köparen att prestera någonting som får säljaren att lita på dig och vilja göra affär med dig. Det är ändå säljaren som ska träffa någon okänd person och visa upp sitt vapen. Det är väl inte så konstigt om han vill veta lite om dig.

Som säljare finns inget bättre än fem-sex anonyma svarsmeddelanden på en annons med frågan om vapnet finns kvar. Eller som ovan: hur långa skott som skjutits :slight_smile: Kan garantera att säljaren svarar den köpare som svarat på annonsen vettigt och med den information som gör att ett köp kan bli av. I de flesta fall med begagnathandel är det säljarens marknad och inte köparens.

Baserat på vad ni skriver så fungerar gallringen alldeles utmärkt…

2 gillningar

Håller inte med dig alls. Varför ska jag skriva med personliga uppgifter för att veta hur många skott vapnet har avfyrats med. Jag kanske exempelvis vet att just det vapnet ska man byta pipan på efter 50 tusen skott och om säljaren skulle svara över 50 och att denne inte har följt tillverkarens anvisningar kan jag på en gång tacka för mig.

Ditt argument tycker jag håller inte och som jag tidigare skrivit, vad ska du med informationen till när du enligt lag inte kan kontrollera någonting. Du kan varken kontrollera om numret tillhör personen eller om personen är med i den skytteklubb som personen angett, det är i enlighet med GDPR. Man får med andra ord inte lämna ut informationen hursomhelst. Så när du ringer för att ”kontrollera” detta, så kommer klubben vänligt men bestämt säga att dem inte får lämna ut den typen av information, vilket betyder att din så kallade gallring, inte har något syfte överhuvudtaget då det inte uppfyller någon funktion. Men visst, vill du insistera på att en potentiell köpare ska bestämt ange detta innan du ens säger hej, då är det ditt krav som säljare som köparen (i det här fallet jag) kan tacka nej till.

Även om det är “meningslöst” att begära sådana uppgifter så är det trots allt något som säljaren vill ha…och då är det ju så. :roll_eyes:

Köper man inte det “kravet” som köpare är det bara att kika vidare efter annan säljare, eller försöka påtala problemet för säljaren.

Mvh
Johan B

Så du vill veta hur många skott en pistol har skjutits med och veta mer om skicket innan du vill lämna ut pistolskyttekortsnummet och berätta vilken förening du är med i. Men du tycker samtidigt det är fel att säljaren får veta ditt pistolskyttekortsnummer och förening innan han går in i djupare diskussioner med dig? Du ser inte en viss logisk kullerbytta här?

Att fråga om pistolskyttekortsnummer och klubbtillhörighet handlar dels om att sålla bort spekulanter som aldrig kan få en licens… Sen är skyttesverige är ganska litet. Många känner skyttar i olika klubbar och kan fråga om någon känner dig… det har inget med gdpr att göra att fråga en skyttekompis om de vet vem du är…

En skytt som deltager i tävlingar (ja det är ju därför som du får skaffa en pistol - för att kunna tävla) får sina resultat publicerade. Deltager du t.ex i rikstävlingen så finns ditt namn och klubbtillhörighet publicerat på internet - helt enligt gdpr.

2 gillningar

Vad har det du säger att göra med vad jag meddelat? Tror inte du har förstått vad jag menar. Det jag säger är att om jag frågar om vapnet finns kvar, hur många skott har det skjutits med och har man tagit hand om vapnet enligt tillverkarens anvisningar, och personen i fråga säger att denne inte tänker svara på någon fråga förrän jag uppger pistolskyttekortsnummer och vilken klubb jag tillhör, vilket mervärde för säljaren tillför detta? Absolut ingenting. Om det handlar om att det ska vara en trygg affär, så kan du som säljare inte kontrollera ett skit. Jag hade kunnat lika gärna säga Nisses skytteklubb med nummer 12345 eller något och du hade inte haft någon som helst möjlighet att kontrollera detta, för det är väl det som det går ut på, att kolla att den eventuella köparen kan och får köpa vapnet i fråga?

Ditt argument är lika lamt som personen som frågade mig detta. Detta är bara något ni har fått för er, att man sållar bort idioter. Lägg ner.

Om jag hade sagt absolut låter jättebra då
Träffas vi, så kan man fråga innan man träffas vill jag veta följande, då förstår jag.

Ska du gå till Elgiganten exempelvis och fråga om du får köpa en tv, så skulle dem förr i tiden först fråga, men vänta nu, betalar du tv licens.

Jag vidhåller det jag sagt, det är barnsligt och onödigt samt fyller ingen som helst funktion, det är bara som jag ser det, larvigt att fråga något sådant i början när man frågar finns vapnet kvar. Ska du säga, jag svarar bara om du först uppger ditt pistolskyttekortsnummer och vilken förening du tillhör?

Ja, gör det. Likaväl som det är sitt val att begära, kan jag som köpare, som jag gjort, säga det är bra tack.

Då tar vi det igen…
Om säljaren efterfrågar pistolskyttekortsnummer och klubbtillhörighet och en spekulant inte vet vad pistolskyttekortsnumret är, eller svarar något uppenbart orimligt (t.ex fel antal siffror, eller att han är medlem i svenska jägareförbundet) så går det snabbt att sålla bort spekulanten som oseriös. Att uppge pistolskyttekortsnummer och föreningstillhörighet kostar inte något och medför inget men. Att vägra uppge den informationen på en direkt fråga skulle, ifall det var jag som var säljaren, få alla mina varningsklockor att ringa och jag skulle välja en annan spekulant.

Jag har själv köpt ett vapen privat. Jag skickade då ett meddelande till säljaren där jag presenterade mig med för och efternamn och vilken klubb jag var med i, samt berättade att jag hade en ansökan om inköpstillstånd inne hos polisen på den vapenmodell som såldes. Säljaren svarade på mitt meddelande och gav mig sitt telefonnummer och avslutade meddelandet med sitt för och efternamn. Jag ringde upp säljaren och pratade med honom. Mitt telefonnummer är registrerat på mig och inte hemligt.

Utifrån mitt inledande meddelande hade säljaren möjlighet att kontrollera/känna sig rimligt säker på följande:

  1. Jag visste att vapnet var licenspliktigt och att jag måste vara medlem i en pistolskytteförening.
  2. Jag skrev att jag ansökt om inköpstillstånd för ett vapen i den modellen som såldes (= jag var alltså seriöst intresserad av den vapenmodellen, och det skulle inte vara 12-16 veckors väntetid på att kunna avsluta försäljningen).
  3. En person med mitt för och efternamn hade deltagit i tävlingar (t.ex rikstävlingen) för den skytteförening jag sagt att jag är medlem i.
  4. Utifrån mitt för och efternamn fanns möjligheten att kontrollera i t.ex lexbase/mrkoll/ratsit att jag inte var dömd för brott eller hade oklarheter i min ekonomi (och därför kunde få vapenlicens och betala för mig).

Eftersom jag kontaktat säljaren från ett telefonnummer som var registrerat på mig personligen så kunde säljaren vara rimligt säker på att jag var den jag sa att jag var.


Som köpare av ett vapen är en största risken du tar att du lägger tid och energi i onödan på ett vapen du i slutändan inte vill ha. För en säljare är riskerna större. T.ex att lägga motsvarande tid - gånger 10 - på oseriösa spekulanter. Eller i värsta fall att bli utsatt för ett väpnat rån i ditt hem av någon som vill komma över ett vapen.

Det finns en anledning till att många sportskyttar och jägare väljer att sälja vapen till den lokala handlaren för halva priset av det man kunnat få vid en privatförsäljning - det är helt enkelt värt de pengarna att slippa oseriösa spekulanter eller ångest över försäljningen. Många vapen säljs dessutom privat till mycket låga priser - genom kontakter och utan annonsering, t.ex genom att på föreningsinternt skytte säga att man funderar på att sälja ett visst vapen, och genom att någon känner någon så hittar man en köpare i samma förening, eller i en förening i närheten där man kan fråga en skyttekompis eller styrelsemedlem lite spontant om personen är seriös.


Sist men inte minst så funderar jag… varför har det blivit en grej för dig att inte uppge pistolskyttekortsnummer och klubbtillhörighet till säljaren? Du har i tidigare inlägg skrivit vilka två klubbar du är medlem i och du har skrivit ut ditt förnamn.

8 gillningar

Då tar vi det igen.

Jag skrev att jag kommer uppge detta om det blir dags att träffas för en affär eller provskjutning.

Jag har uppgett det tidigare men efter att ha läst lagstiftningen och förstått att en säljare inte kan göra ett skit med den informationen, förstår jag inte varför jag ska uppge det i ett tidigt skede. Utöver det, vid köp, räcker licens, du som säljare behöver inte ens den informationen då, så det handlar väl mer om att du bland annat har hört någonstans att man ska ha det och därmed följer du det blint.

Om du går till en butik och frågar ”har ni vapnet i butiken” ska dem då vända sig om och säga hörru, lugna ner dig, uppge först kortnummer och klubb.

Jag tycker ditt inlägg är mestadels skitsnack, verkar som att du har jäkligt gott om tid.

Du verkar prata om att sålla bort spekulanter som om att en säljare får 100 tals Mail dagligen. Det här med att sålla bort är något du har fått för dig. Jag meddelade tydligt att om det blir affär eller att vi bestämmer oss för att träffas uppger jag informationen innan, inte vid en diskussions början.

Sist men inte minst undrar jag, har du lässvårigheter? Jag skrev i mitt förra svar, likaväl som en säljare kan vägra sälja, kan jag som köpare vägra uppge den informationen. Varför har det blivit en grej för dig att visa vad du har gjort och att det är det enda rätta?

Det är räcker nu, du verkar ha väldigt mycket tid över och jag orkar inte diskutera med dig, ganska uppenbart att du ändå inte fattar vad man menar.

Lev gott

Har du någonsin sålt ett begagnat vapen?

Jag har sålt ett antal genom åren, och jag har märkt en tydlig koppling mellan att skriva att man t.ex. kräver nr på tävlingslicens, att vapnet kräver aktivt medlemskap i en klubb m.m. och mängden konstiga svar.

Skriver man inget sådant i annonsen är det nästan alltid folk som inte är aktiva skyttar, inklusive kriminella, som skriver och är intresserade. Börjar man skriva ut sådana här krav försvinner nästan alla dessa märkliga frågor.

Så oavsett om du kan se svagheter i systemet, och du pekar faktiskt på reella svagheter som att man t.ex. inte kan kontrollera uppgifterna de faktiskt lämnat, så funkar det i verkligheten.

Sen finns det en annan poäng med. Du skriver “… vilket mervärde för säljaren tillför detta? Absolut ingenting”. Du glömmer att det faktiskt inte är du som avgör vilket värde detta medför för säljaren, det avgör säljaren själv. För de flesta säljare medför det bevisligen ett subjektiv medvärde i form av en känsla av ökad säkerhet. För mig är det dessutom ett objektivt värde eftersom jag faktiskt sett att det minskar mängden konstiga frågor.

Slutligen missar du en punkt till. För att en affär ska bli bra behöver både säljare och köpare fungera rent personligt och båda ha ungefär samma uppfattning av hur man ska bete sig. Bevisligen har inte en säljare som ställer upp ett sånt här krav och du som kund som inte vill svara på frågorna en sån matchning. Och eftersom du inte verkar vilja svara på sådana annonser sker det alltså en effektiv bortsållning av dig här, vilket ju är precis det som säljaren vill uppnå.

Jag menar det absolut inte som en kritik mot dig som person nu. Däremot är nog inte du som person rätt kund för den sorts säljare som vill ha extra säkerhet (sann eller bara upplevd) genom att ställa ett sånt här krav.

8 gillningar

Ja, jag har sålt ett begagnat vapen och jag håller med dig i sakfrågan, men för mig handlar det om att jag inte tycker om att lämna ifrån mig personliga uppgifter när det inte krävs. Observera att det jag menar med krävs är exempelvis om jag frågar om vapnet finns kvar och om den har skötts enligt tillverkarens anvisning. Om och när det blir en affär är det tryggt för mig också att se att säljaren är seriös, därav att man lämnar dem uppgifterna vid tiden för att man ska träffas eller innan, helst innan såklart. Det jag menar är att det är helt irrelevant i ett absolut tidigt stadie att fråga efter den informationen så den inte tillför något, man är ju inte ens överens om något.

Så om du går till en vapenaffär och frågar om du får titta på vapnet och ställer frågor om vapnets funktion, ska den butiken då säga att du först ska uppge dessa uppgifter innan dem ens morsar på dig?

Jag är helt enkelt inte bekväm med att lämna ut personliga uppgifter hursomhelst, men har inga problem med det när det är verkligen dags för det. Det är det som är min mening.

Att man som säljare säger vapnet kräver tävlingsintyg med mera och att detta skulle fungera som en spärr för kriminella är skrattretande. Vi har dödskjutningar överallt med automatvapen och sprängmedel så jag tror nog att dem kriminella klarar sig rätt bra och inte är himla intresserade av en 22 kalibrig tävlingspistol som i den världen skulle vara skrattretande att dra fram.

Kort och gott är det vad det handlar om, personuppgifter.

Jag frågade en annan på forumet hur gammal vapnet är utan att säljaren hade krav om dessa uppgifter först och det var inga problem.

När jag sålde ett vapen för längesedan meddelade jag köparen att innan vi träffas vill jag se X och Y, och det var inga problem det heller.

Men som du säger, om man inte matchar är det lika bra att man inte gör en affär, men att vissa på forumet anser att det är nästintill lag att man ska lämna ifrån sig dessa uppgifter på en gång, finner jag roligt av den bemärkelsen att man inte vet vad man pratar om.

1 gillning

Jag förstår din ovilja att lämna ut personuppgifter. Instämmer också att en 22:a sannolikt är rätt ointressant för buset. Dock skulle du sett en del svar jag fick på en Glock 17 annons jag hade ut för nått år sedan. Man får väl glädja sig för det lilla i att buset i alla fall har kopplat det här med driftsäkerhet :stuck_out_tongue:

I grund och botten får man väl helt enkelt acceptera att en del vill ha mer information av en potentiell köpare, samtidigt som andra inte vill lämna ut sin information innan de verifierat att säljaren är reko :slight_smile: