Ja, jag har sålt ett begagnat vapen och jag håller med dig i sakfrågan, men för mig handlar det om att jag inte tycker om att lämna ifrån mig personliga uppgifter när det inte krävs. Observera att det jag menar med krävs är exempelvis om jag frågar om vapnet finns kvar och om den har skötts enligt tillverkarens anvisning. Om och när det blir en affär är det tryggt för mig också att se att säljaren är seriös, därav att man lämnar dem uppgifterna vid tiden för att man ska träffas eller innan, helst innan såklart. Det jag menar är att det är helt irrelevant i ett absolut tidigt stadie att fråga efter den informationen så den inte tillför något, man är ju inte ens överens om något.
Så om du går till en vapenaffär och frågar om du får titta på vapnet och ställer frågor om vapnets funktion, ska den butiken då säga att du först ska uppge dessa uppgifter innan dem ens morsar på dig?
Jag är helt enkelt inte bekväm med att lämna ut personliga uppgifter hursomhelst, men har inga problem med det när det är verkligen dags för det. Det är det som är min mening.
Att man som säljare säger vapnet kräver tävlingsintyg med mera och att detta skulle fungera som en spärr för kriminella är skrattretande. Vi har dödskjutningar överallt med automatvapen och sprängmedel så jag tror nog att dem kriminella klarar sig rätt bra och inte är himla intresserade av en 22 kalibrig tävlingspistol som i den världen skulle vara skrattretande att dra fram.
Kort och gott är det vad det handlar om, personuppgifter.
Jag frågade en annan på forumet hur gammal vapnet är utan att säljaren hade krav om dessa uppgifter först och det var inga problem.
När jag sålde ett vapen för längesedan meddelade jag köparen att innan vi träffas vill jag se X och Y, och det var inga problem det heller.
Men som du säger, om man inte matchar är det lika bra att man inte gör en affär, men att vissa på forumet anser att det är nästintill lag att man ska lämna ifrån sig dessa uppgifter på en gång, finner jag roligt av den bemärkelsen att man inte vet vad man pratar om.