Korthållsgevär, vad innebär det?

Det har börjat diskuteras om klubben ska införa skytte av korthållsgevär, men vad innebär det?

Och vilken typ av gevär är det som man får behörighet att söka licens för?

Mvh.

Korthållsgevären väger 5,6 - 6 kg och är finkalibriga med en kaliber på 5,6 mm (.22 long rifle), patronerna är krutladdade med en kula av bly. Inom korthållsskytte är skjutställningen liggande eller en kombination av liggande, knästående och stående. Fältskytte Korthåll En variant av korthållsskyttet är fältskytte.

Jag skulle vilja utveckla Ruger1’s svar något. Om det är kopplat till skyttesportförbundet gäller svaret ovan med tillägget att det också finns kikarklasser där man ofta kan använda sin jakt 22:a.

Är det kopplat till IPSC så kallas det dynamiskt korthållsgevär och då handlar det om gevär i pistolkaliber (där 9x19 är absolut vanligast).

Tack för svar!
Vi är en ganska liten klubb med en grusgrop vi skjuter i, så vårat fältskytte blir mest runt kanterna.
När det gäller ipsc så gissar jag att det krävs grundutbildningar från nån typ av förbund eller liknande?

Ja. det är korrekt att det krävs en del utbildningar men också andra krav. Det där med IPSC utvecklade jag enbart för att för det för en oinsatt kan låta som samma sak.

Jag misstänkte att frågan avse det som är kopplat till skyttesportförbundets verksamhet.

Det tackar jag för, vi har bara precision, fält och magnumskytte på klubben, och informationsmässigt så blir det väldigt snålt. Det är den typen av klubb där många medlemmar är äldre och luftpistolsskyttet prioriteras över krutskyttet.