Köpa vapen i danmark

Hej.

Är det någon här som har erfarenhet av att köpa vapen i danmark? Jag funderar på att köpa en pang i danmark men osäker på vad jag behöver göra förutom att söka inköpstillstånd då som jag gjort och fått.

TIps och info uppskattas

Mvh/Mattias

Här kommer du förmodligen få lite olika svar, det har diskuterats i Facebook gruppen innan vill jag minnas. Men så här gjorde jag sommaren 2016. Bestämde mig för vilket vapen hos den danske handlaren jag ville ha, betalde handpenning på det, sökte licens för just det vapnet i Sverige, skickade sedan kopia på licensen till den danske handlaren som med hjälp av den sökte export tillstånd. när den var beviljad åkte jag ner och hämtade den, i tullen körde man in på rött och visade upp vapnet med papper. Jag köpte ett begagnat vapen hos Hunterhouse, kan ju vara lite olika om man köper ett nytt vapen. Men den danske handlaren borde veta. Ska nog tilläggas att inköpstillstånd troligtvis inte går utan ska vara en riktig licens pga exporttillståndet.

Lycka till / Tobias

Hej.

Tack för svaret. Har precis som du tänkt köpa ett begagnat vapen på hunter house.

Får kolla upp det med inköpstillståndet hos polisen, tack för infon.

Hmm, Har tänkt åka tåg ner och upp. Undra hur man gör rätt för sig och visar upp vapen och papper då, sällan om knappt aldrig några tulltjäntemän på tågen.

Mvh/Mattias

Skicka till tullen och fråga?

Jag har en revolver som väntar i Danmark och det funkar ypperligt med inköpstillstånd.

Perfekt… snackade med hunter house och det funkade bra… bara tullfrågan kvar då :smiley: Får ringa dem imorgon

Hej

Jag tänkte bara höra hur du upplevde att handla vapen från Hunters House? Har noterat att dom har ett mycket stort utbud av revolvrar/pistoler.

Hej.

Valde i slutändan att köpa pistolen i Sverige. Hittade ett exemplar för samma pris men slapp då strulet med att ta den över gränsen.

Men den korrespondens jag hade med Hunter House upplever jag som tillmötesgående och hjälpsam. Tänk dock på att om du skall åka tåg till danmark och köpa ett vapen så är det inte helt självklart ens för tullen hur man skall hantera det på tågresan hem, Jag fick ett telefonnummer som jag skulle ringa då jag lämnade köpenhamn så skulle en tullare möta upp mig i malmö :smiley: Men det verkar inte vara en fråga dom har någon rutin på direkt