Köpa pistol utomlands, EU?

Någon som gjort detta som privatperson? Vad krävs för tillstånd/dokument? Hur får man tag i dessa? Är det smidigare att anlita vapenhandlare?
Hur fungerar det med ev. garantier/reparationsärenden?
Tacksam för all information i frågan

Jag köpte en Glock från Finland. Inga större problem annat än att det tar tid. På svensk sida är det som att köpa vilket vapen som helst + 1 blankett medgivande inom EU.

Leta bössa, när du är överens med handlaren är det bara att tuffa på. Jag hade sökt ett inköpstillstånd före så jag fick serienummer från handlaren och gjorde klart med “riktig” licens i Sverige innan jag tog in vapnet.

1 gillning

Just det, en sak till: det blev inte billigt.

1 gillning

Ett konkret problem är väl att många fraktbolag inte vill befatta sig alls med vapen och “vapendelar” (t om. luftvapen kan bli problem ibland) vid frakt från utlandet.

Så kolla noga upp hur transporten är tänkt att lösas!

Kan du åka och hämta vapnet själv och ta det genom tullen är det nog enklast i de flesta fallen…

Jag hade fundering på att köpa en revolver från Danmark och då fanns det två alternativ - antingen hämta det själv eller betala 1000 kr (har jag för mig att det var) i frakt. Har hört i efterhand att de tydligen då hade löst det genom att åka över till svenska sidan och skicka det från Sverige som inrikespaket…

Nu blev det dock inget köp från Danmark denna gång, men pappersexercisen hade de löst utan problem sade de vid min kontakt, då de var rätt vana vid att sälja vapen till Sverige.

Mvh
Johan B

1 gillning

Har köpt från handlare i Tyskland. Inga problem så långt. Men sen visade det sig vara fel på vapnet. Och då var det helt omöjligt för mig som privatperson att skicka vapnet till Tyskland. Så ha det i åtanke. Handlare kan skicka men inte du som privatperson.

1 gillning