Köpa första AR-15 för SRA-skytte

Ska köpa AR-15 för SRA-skytte. Förhållandevis ny gren som går i SPSF. Snarlikt IPSC.
Att säga att man vill köpa en AR-15 är väl typ som att gå in hos en jättestor bilhandlare och säga att ”jag vill köpa en bil”:upside_down_face:
Men väldigt förenklat är karbinen jag söker en stabil, pålitlig och välbyggd karbin av god kvalité som fungerar bra över tid då jag tänkt ha den länge.
Jag kommer inte göra någon ambitiös karbinsatsning utan skjuta, träna och tävla, när det finns tid över. Inget behov av en supersnabb och superlätt race-bössa. Kvalité och driftsäkerhet är prioriterat.

Har kikat på tre bössor för 30k och ett ”budgetalternativ”. Input från erfarna karbinskyttar mottages väldigt tacksamt!

https://scr.nu/index.php?main_page=product_info&cPath=1_199_156&products_id=1380

”Budget”
https://corax-store.se/vapen/aero-precision-m4e1-threaded-atlas-s-onw-16

Vilken skulle ni förorda och varför?

Jag hade köpt en begagnad bössa. Marknaden är översvämmad av finfina bössor som ger mycket mer för pengarna. Om du absolut ska ha en av de där tre så hade jag spontant sagt Aeron. De gör bra grejer per krona och för SRA kan du gott ha 16" istället för 18.

Tack för input!

Har kollat ytterst lite efter beg., men håller kanske inte med om att marknaden är översvämmad av AR-15 .223 Wylde??

Är det jag som varit kass i mitt sökande??

Får man föreningsintyg på SRA?!
Vilka föreningar ger ut det och hur ser regementet ut. Eller är det något eget regemente ni har?

Eller är det där “special”-grejen som kräver att man i praktiken är yrkesmilitär?

I ditt inlägg stod det inte att den ska vara i .223 Wylde. Frågan om 5.56 NATO i .223-bössa och tvärt om tror jag inte att vill ge mig in i, det är tillräckligt mycket bläck spillt där. Kan åtminstone konstatera att det finns flera AR15 till salu från stabila tillverkare och till bra priser t.ex. på MeWe, om än inte uttryckligen stämplade .223 Wylde. Då kanske det är nytt som gäller, eller vänta in rätt objekt.

Hur långt ut skjuter ni? Min Haenel 16,nånting” kom med en justerbar väldigt fin trigger från fabrik. Skjuter tajt på 100m med 55grain.

Känns solid, pistongbössa.