Kolvvinkel

Går och grubbla över vilken första 22a jag ska köpa. AW93, CM22, SP22 - de verkar likvärdiga i många avseenden, men kolvvinkeln verkar skilja.

Rugern på klubben måste jag lyfta ordentligt från där jag naturligt hamnar, vilket får mig att misstänka att pardini borde passa mig.

Nu kommer jag få tips att prova, lättare sagt än gjort, sommaruppehåll osv., så min enkla fråga är omldetlfinns bra metoder att mäta sig till att få ett hum?

Jag tror att du tänker rätt med Pardini, men rent krasst är det nog så att du måste prova. Kolvvinkeln är bara halva sanningen då vapnets vikt och placering av sagt vikt också spelar in. Det kan vara så att det ser ut att vara fel vinkel, men vapnet ändå hamnar helt rätt när du lyfter det för vikten sitter långt fram eller långt bak beroende på vad som passar. En morini med alu frame väger nästan inget i förhållande till en AW93 vilket påverkar känslan av när du lyfter den. AW93an har dock mycket av sin vikt relativt långt bak, vilket gör att den trots sin vikt inte känns lika tung som vissa andra vapen som kan upplevas framtunga istället.

Beroende på var i Sverige du befinner dig så finns det säkert möjlighet att lösa med test. Kanske svårt med alla samtidigt dock, vilket såklart är tråkigt. Vår klubb kör hela sommaren, det är ju nu som det är skönast att skjuta!

1 gillning

Tack för svar.

Jag har en FWB P11 luftpistol. Uppskattar kolvvinkeln till 135 grader med vinkelmätare. Jag skulle troligen kunna hantera ytterligare 10 grader.

Hur stämmer dessa vinklar med de nämnda pistoler?

Som jag skrev ovan, det hänger en hel del på vikten. Jag tycker om en ganska rak kolv som på aw93 som jag äger själv. Jag pekar rakt i taket med en Pardini SP22, men en Matchgun med mycket vinkel ligger ändå helt rätt för mig då den är tyngre.

P11 väger 730 g
SP22 väger 1095g
AW93 väger 1140g

Jag har gjort en primitiv skuggbild där du kan mäta vinklar i detta inlägg. vilken 22a ska jag köpa?

Ja jag har läst dina artiklar, utmärkt input, tack.

Det verkar ju teoretiskt som att det lutar mot pardini, men jag får försöka få händerna på en…

Vet du om pardini mp32 har samma kolvvinkel som sp?

Ingen aning tyvärr och en googling gjorde mig inte direkt klokare. Fanns gott om olika alternativ att välja bland. Antar att du har en MP i närheten om du frågar så. Vidare antar jag att du har långt till återförsäljare, det brukar gå att kolla hos dem även om testning kan vara mer begränsad än att testa någon klubbmedlems.

Precis, fanns en på jaktaffären i stan.
Nåväl, det är bara att härda ut :slightly_smiling_face:

Pardini ändrade kolvvinkel för 15 år sedan. Grovt gissat. De var lite mer vinkelhake innan dess. Du skiljer dem lätt åt då stödhyllan på de äldre har en skruv istället för två.
BGK i Kumla har drivor av både gamla och nya kolvar att botanisera bland.

Äger första modellen av Pardini SP och enligt manualen så designades modellen för en kolvvinkel på 55 grader (från vertikalt 90 grader som är nollpunkten). Detta efter en hel del forskning på området för att få minsta möjliga rekyl etc.

Nu finns det ju en rad olika kolvvinklar för de flesta .22or men min Pardini var jag tvungen att dämpa med några grader då jag inte fick ner kornet vid lyft och försökte jag pressa ner handen så drog det på översida underarm rejält.

1911ans kolvlutning funkar även den bra för mig men absolut inte flackare. Även min Steyr LP10 med Morini originalkolv har en väldigt bekväm vinkel.

Allt beror ju lite på hur man är skapt så man måste prova sig fram.

Valde mellan AW93 och SP22. Blev tillslut AW, bland annat pga oklarheter kring leveranser av Sp till följd av Covid-19. Supernöjd men när jag prövar kompisarnas italienare (och Walther) måste jag säga att jag gillar siktlinjen på dessa. Jag har ett stort korn som ligger över pipan medan dom har en rak siktlinje och ett litet korn. Tyckte från början att AWns vinkel var betydligt behändiga men inser att SP22 har en vinkel som lätt går att vänja sig vid och som jag nog hellre hade haft vid snabbskytte… kanske får bli en till om jag kan skrapa ihop cashen :-). Hur det än är med det… Extremt nöjd med AWn, konstruktion, tillförlitlighet, och hur lätt den är att plocka ner för rengöring.

1 gillning

Rink har numera SP22-kolvar med två olika vinklar, det skiljer tydligen 5 grader. (De har ju även en massa andra variabler, som hur mycket “bula” de har i handflatan, 7 graders vinkel i sidled, osv…)
Pardini SP22, SP1, HP32, mechanical trigger, steep version

Tack för all insiktsfull input. Jag har känt på en Sp22 nu och det kommer att bli en sådan :slightly_smiling_face: