Min Morini tappade diverse skruvar så jag köpte Loctites gänglåsning (normal hette den, men flaskan var röd) och skruvade fast grejerna. Nu får jag inte loss skruven och vågar inte ta i mycket mer eftersom jag är rädd att dra sönder huvudet.
Prova att värma skruven med en lödkolv sedan knacka på den samtidigt som du skruvar.
Fungerade på min på skruven för kornet.
Vet inte vilken Loctite den var låst med men jag drog sönder en nyckel innan jag värmde.
Beroende på vilken skruv det gäller så kanske det funkar att dra igång en kastrull med kokande vatten och sänka ned aktuell del av pistolen. 100 grader gör nog sitt.
Annars en ultraljudstvätt så blir det rent samtidigt så länge det inte är skruven för kolven.
Jag har då bara värmt med gas dom gånger det hänt. När det kommer rök så har loctiten lossnat.
Lödkolv osv kostar inte många kronor.
Behöver ett par hundra grader, är det 243 är det ca 150 grader…
Jag har nu värmt med varmluftspistol (350 grader) tills skruvarna lossnade.
Problemet är pipvikterna. De två som satt på har nog fått Loctite emot pistolen och sitter som berget. Vet inte hur mycket jag vågar värma och om det kanske finns nån smart ”knyck” för att få loss dem?
Samma sak där: värm knacka, värm knacka.
Viktigt att du har ett bra mothåll och värmer bägge vikterna tillsammans eftersom du måste knacka bägge…
Ibland kan det vara lättare att knacka dem inåt tills de lossnar och sedan utåt.
Jag undrar dock hur de fungerar - där tycks finnas nåt “i botten” som skruven trycker mot pistolen för att hålla vikterna på plats (se bilden där den tredje och oanvända vikten har nåt “i vägen” för skruven).
Jag försökte en bra stund igår, men det kändes inte som att nåt hände. Hur varmt det än blir behöver man väl ändå en mekanisk åtgärd?
Kan vara en nylonplugg eventuellt för att inte ge märken på skenan efter skruven, men den borde inte låsa något, troligtvis någon droppe locktite på vikten för att hindra glidning…
I min värld finns det ingen anledning att använda locktite på någon del.
Drar man alla skruvar med rätt moment så sitter de kvar.
Jämför med en Triumf motorcykel från 50-60 talet, inga packningar inga låsbrickor.
Annars någon form av avdragare.