Klantat till det med gänglåsning

Min Morini tappade diverse skruvar så jag köpte Loctites gänglåsning (normal hette den, men flaskan var röd) och skruvade fast grejerna. Nu får jag inte loss skruven och vågar inte ta i mycket mer eftersom jag är rädd att dra sönder huvudet.

Vad gör man? Värmer? Med vad?

Prova att värma skruven med en lödkolv sedan knacka på den samtidigt som du skruvar.
Fungerade på min på skruven för kornet.
Vet inte vilken Loctite den var låst med men jag drog sönder en nyckel innan jag värmde.

Den här:

Trodde det skulle vara något mindre våldsamt när den hette normal, men …

Jag använde den här förut, men den kladdade igen i spetsen så jag köpte en ny och har Clas Ohlson närmare än Biltema så …

Tror att Loctite har ett lösningsmedel för borttagning. Vet inte om det fungerar i en isatt skruv.
Alkohol eller aceton kan eventuellt fungera.

1 gillning

Jag tror att jag kör ned till Interprodukter i Hässleholm med pistolen. Vågar inte chansa på att förstöra något.

Om du behöver fästa skruvar använd loctite 222 lila.

Saker sitter fast men du kan lossa med handverktyg utan värme.

1 gillning

Beroende på vilken skruv det gäller så kanske det funkar att dra igång en kastrull med kokande vatten och sänka ned aktuell del av pistolen. 100 grader gör nog sitt.
Annars en ultraljudstvätt så blir det rent samtidigt så länge det inte är skruven för kolven.

Värmer med en varmluft pistol.
Det släpper av värme men behöver nog upp på ett par hundra grader.

Problemet är att jag inte har varken varmluftspistol eller lödpenna.

Jag har då bara värmt med gas dom gånger det hänt. När det kommer rök så har loctiten lossnat.
Lödkolv osv kostar inte många kronor.
Behöver ett par hundra grader, är det 243 är det ca 150 grader…

Du får inte loss dom utan värme.
Kommer bara att förstöra skruvskallen.