Kem vapenvård

Hej! Får strax hem en fabriksny colt 1911 45 ACP. Blev rekommenderad power lube nanotec spray som allt i ett för rengörning o smörjning. Är lite skeptisk. Löser den upp krutrester och räcker den för mantel/stomme smörjning… Vad använder ni för era 1911:or?

Spray blir ju överallt och det vill inte jag ha iaf. Jag kör vapen fett i låsluggarna och sen kör jag en bra clp på glidytorna och pipan. :+1:t3:

2 gillningar

Jag tror inte på multifunktionsprodukter för rengöring av vapen. Jag vill först ha något som löser och gör rent, därefter något som smörjer och skyddar. Hur man sedan applicerar är en smakfråga, men håller med om att spray oftast hamnar på större ytor än nödvändigt.

1 gillning

Brian Enos - SlideGlide fungerar bra som smörja till mantel, slide, pipbussning mm.
//Göran

2 gillningar

Tänk på att vi har annat väder i Sverige så ta en tunn olja istället för vapenfett för annars kan du få problem vid fältskjutning när det är kallt ute. Kan rekommendera M-Pro 7 Gun Oil LPX. Sedan kör jag precis som många andra en annan olja för att lösa upp smuts.

Japp, tunn olja kör jag på 22:an som jag haft ett tag även vintertid. Tackar för alla svar. Fick hem 45:an i tisdags och hann skjuta några serier, galet kul pistol!