Kass på fältskytte - tips?

Jag är inte oäven på precision och när jag tränar med centrumställt vapen skjuter jag rätt OK på 25 meter även med lite knappt med tid.

Fältskytte är ju som bekant mer än så - och jag tar gärna emot tips på vad man kan träna på. Förutom att gå igenom de stationer man gjort bort sig på totalt och fundera på bättre strategi. Steg ett kan ju vara att inte inleda Kullaknallen med att skjuta på tavla sex och på frågan om varför jag sköt där svara att jag ju stod näst längst till höger. Att vi bara var fem kom som en liten otrevlig överraskning där …

Hur gör ni förresten med “centrumställning” - struket korn mitt i målet eller kornet över målet?

Jag sysslar främst med precision, men det är bra träning även inför fält (sikte, avtryck osv). Jag ändrar siktet från ballong till att skjuta rakt i målet med struket korn vid snabbskytte Gå igenom hur du vill skjuta, i vilken ordning, antal skott per mål osv. Sen försök att hålla ögat på kornet, inte hoppa över för mycket till målen. Var lagomt noggran och ta inte för lång tid till att ta första skottet.
Öva öva öva :wink:

Tack, jag tror precis som du skriver att jag tappar “front sight focus” och tittar på målet. Där har jag en del kvar.

Dessutom är jag usel på att skjuta med stödhand. Kanske kryper jag ihop och kommer för nära siktet eller också gör jag något annat fel.

Har du rätt vapen för fältskytte? Jag är ny på området och märkte direkt att en Glock kanske inte är förstavalet för en fältrunda. Köpte en Shadow 1 för just fältskytte. Har inte hunnit att testa ännu pga vinter men märker på 25m banan att jag är mycket snabbare på målet än med polymerpickan. Ja, jag vet att fält SM vanns av en Glock för några år sedan men jag misstänker att det har mer med skytten att göra i det specifika fallet.

Att skjuta på fel tavla händer alla, förr eller senare, oftast förr :grin:
En sak som jag tycker har hjälpt mig är min eviga fokus på en bra skjutställning där armen och vapnet rör sig vertikalt med så lite skevande i sida som möjligt. Jag börjar med att hitta en rimlig fotställning, blundar lyfter armen avslappnat och med pekfingret utsträckt och öppnar sen ögonen, då skall jag ligga rätt på tavlan utan att röra armen i sida, hamnar jag minsta lilla fel justerar jag fotställningen och upprepar tills jag ligger rätt.
Sen kan du även ta hjälp av detaljer i terrängen för att hitta rätt tavla när kommandot kommer, en liten buske eller mindre stensamling nedanför tavlan kan tjäna som märke.

Många bra tips redan. Jag skulle tillägga att det är jätteviktigt att stå riktigt stadigt. Man får böka lite med fötterna i myllan för att hitta en bra stans. Det går inte att stå och vingla. Sen är det jätteviktigt att använda tiden. Många skyttar är klara innan “eld upphör” ens börjat. Jag brukar försöka fördela tiden så att man tar sista skottet under de tre sekunderna. Kniper det hinner man med två också.
Mycket är ju lite personliga preferenser men jag tar gärna god tid på mig med första skottet. Om jag inte känner att det satt bra, så är serien garanterat sämre än den kunde vara med ett bra förstaskott. Välinvesterad tid, i min mening.
Lycka till!

1 gillning

Håller med 208S till 100% här.

Det går också ganska enkelt att träna om det finns ett vändställ tillgängligt. Att göra ett “mjukt” och säkert lyft upp som tar någon extra tiondel kommer betala sig på skott två, tre osv. För att träna detta, ställ vändstället på 3 sekunder och ha ett rimligt avstånd baserat på storleken på figur. Milsnabb funkar finfint för 25 meter t.ex. Går med kortare avstånd också, men öka pressen lite genom att använda en mindre figur (eller fokusera på att hålla träffbilden tight). Lyft när tavlan vänds fram, skjut två skott innan tavlan försvinner. Med träning under en förmiddag kan jag garantera att du kommer uppleva skillnad i kvalité på skott två om du testar att kasta upp pistolen till första skottet eller tar lite mer tid på dig.

Tanken är att spendera någon extra tiondel i lyftet för att komma rakt på målet med en gång och i en ställning där du står i balans. Kastar du upp pistolen så fort du kan kommer det bli ganska tufft att komma in bra i målet och extra tid måste spenderas med att justera in rätt siktbild, lägg därtill ett jagande efter balans.

Transitioner mellan mål bör betraktas på samma vis, det finns i regel hyggligt med tid att flytta. Hellre en mjuk rörelse än att slänga vapnet i sidled och börja kompensera.

Vid en station, planera din väg genom stationen. Använd gärna fingret/handen och pek-skjut på alla mål i den ordningen du tänkt. Det gör att du också kan hitta en balans som känns rimlig för alla mål på stationen, framförallt om de är långt isär.

1 gillning

Flera har sagt bra saker. Här kommer träniungstips:

Träna spårning, dvs lyft rakt up i målet med riktmedlen på plats direkt, igen och igen, upprepa 1 000gr varje dag.

På bana, träna milsnabb, ställ tiden på 10 sek, bestäm vad du är nöjd med, tex alla skott inom 8ans ring. Innan du klarar det, så kortar du inte ner tiden. Funkar det inte på 10sek så kommer det inte funka på 8 eller 6 heller. Träna enhand och med stödhand med alla vapen.

Rekylhantering, träna att ta tryckpunkten i rekylrörelsen så du har trycket när du hämtat hem riktmedlen efter skott.

Träna duell, ett eller två skott per visning, tryckpunkt vid varje skott, kraaama

Träna på att aktivt flytta fokus på riktmedlen från mål till vapen och behåll det ärven vid rörelse…
Försök att träna sidledsförflyttning i höften snarare än att svänga armen.

Lycka till !

3 gillningar

Håller med! Lägg någon/några tiondels sekunder på att få ett bra första skott genom att ha ett kontrollerat lyft direkt in i målet utan att behöva leta efter kornet eller målet när du kommer dit… det tjänar du på och har igen på andraskottet (alla nästföljande skott på samma tavla är bara en upprepning av andraskottet).

Jag ställer siktet så att jag träffar där kornet pekar, dvs. “rikta mitt i”. En del vill ha lite överslag (träffa t ex. 10 cm över där kornet pekar) för att inte skymma små mål med korn/sikte.

Skjuter du in dig på ca 35 meter och träffar där kornet pekar, så behöver du inte bry dig så mycket om att ställa om siktet eller sikta högt/lågt i något mål oavsett avstånd (den lilla skillnad i höjdskillnad/kulbana som blir är försumbar och spelar mindre roll i fältskyttet där främst tavelträff är intressant), med undantag för riktiga långhåll där du kan behöva hålla lite högt i målet (särskilt med 32:a och 38:a-WC-laddningar).

Se till att skjuta med ammunition som fungerar 100% funktionsmässigt och håller hyffsad precision - vapenfunktionen är viktigare i fält än att krama ur sista millimetrarna i spridning på 25 m.

Sedan: gör en skottplan hur du tänker skjuta stationen och håll dig till den - börja ALDRIG ändra planen i lyftet när du ska börja skjuta, då villar du bort dig och det slutar oftast med slängskott pga. tidsbrist eller att man står där som ett fån när en tavla man tänkt skjuta på “plötsligt är borta” när man har ett eller två skott kvar att skjuta. :wink:
När stationen är skjuten kan man utvärdera om man kunde skjutit den på ett bättre sätt och dra erfarenhet av det till nästa gång.

När det gäller skottplan - jag brukar oftast tänka så att jag flyttar pistolen över stationen så jag inte skymmer mig själv i rörelsen - dvs. oftast bäst att börja på tavlan längst till höger och flytta sig mot vänster. Ibland är skjutordningen styrd på ett eller annat sätt och då får man tänka annorlunda. Ibland kan det vara tidsnöd och då kanske det är “bra” att skjuta den enklaste tavlan sist om man skulle hamna i tidsnöd… men återigen: gör en skottplan och håll dig till den!

Mvh
Johan B

2 gillningar

Tack alla. Jag körde lite mängdträning och det är tydligt att jag dels står slarvigt (lyfter inte rakt upp i målet) och dels skjuter alldeles för fort. Bränner lätt sex skott på under åtta sekunder om jag inte fokuserar.

Tog mig tid att dels skruva upp bilden lite så att jag kan hålla kornet precis under centrum på tavlan och dels att träna lite skytte på tid. Fokus på att låta första skottet ta lite mer tid så att jag får det rätt och sedan skjuta lugnare så att jag verkligen kramar av skotten istf att rycka av dem.

Ett stort problem är att jag får målbilden helt fel när jag skjuter med stödhand. Med enhand sitter alla skotten i det svarta (skjuter på precisionstavla på träningen), men när jag har stödhand sitter skotten långt ned, så långt som i 1 eller 2 (men iofs fint centrerade). Vet inte vad jag gör, men i brist på instruktion där tänker jag att jag får skjuta alla stationer utan stödhand tills jag identifierat problemet. Lär vara ett litet problem i C, men rekylen i A gör att jag får vingla lite innan jag får tillbaka kornet på målet.

Ska ut en sväng igen imorgon och träna vidare. Sedan tävling på söndag igen. Note to self: Ha koll på vilken tavla du ska skjuta på! :smiley:

Denna bild hjälper ofta att kolla på och sen fundera vad du gör fel.

Tack för alla tips. Kört lite mängdträning med fokus på teknik.

Avslutade med .22 utan stödhand 25 meter - 6 i 3 - och sedan 9mm med stödhand också 25 meter - 6 i 3. Båda kanske lite för snabbt men resultatet får räknas som godkänt. Nu kanske man inte blir tvärsist i nästa tävling.

3 gillningar

Snyggt! Där ökade konkurrensen om medaljerna i år. Vad har vi gjort… :wink:

1 gillning

Som många redan nämnt är det väldigt viktigt att försöka utnyttja skjuttiden fullt ut på ett bra sätt. I det fall ”eld upphör” används hinner du skjuta både ett och två skott utan problem. Köp en skjuttimer. Då får du enkel träning med startsignal och slutsignal. Ett mycket effektivt sätt att jobba in olika tidsintervall i kroppen som du kommer ha mycket stor nytta av.

Tredje tävlingen igår. Jag är fortfarande helt obekväm med stödhand så jag sköt allt med en hand och utöver lite slängskott pga stress och ett riktigt korkat misstag (läste förutsättningarna bra länge - men för en annan station - och satte tre skott i en tavla där man bara fick räkna två) så var det inte så dumt. Ingen medalj, men på rätt håll iaf.