Jag har läst för mycket regler

Hej

Inför inköp av nya vapen brukar jag kolla en extra gång i regelboken innan jag slår till (Jag vet, det är lite konstigt, men jag brukar kolla digitala manualer på vitvaror och tv-apparater också). Jag är just nu inne på att köpa en ny 9:a för precision och fält (som många andra verkar det som).

Just nu har KMR Kuda fått lite extra uppmarksamhet från min sida. Kollar man SHB och tabellerna/illustrationerna för A-vapen skulle jag inte våga ta en Kuda till en tävling, jag tänker då framför allt på beavertail-delen. Nu har jag ingen Kuda i handen så jag kan inte vara helt säker och bilderna är svåra att göra något av egentligen, men går inte beavertail-delen ner en smula över tumvecket, för att sedan gå upp igen? Det är ju enligt SHB inte tillåtet, eller? Sen ser den ganska lång ut, men det är svårt att avgöra på en bild såklart. Maxmåttet är ju 30mm.

Jag blir också lite konfundersam över vissa hemisdor som skriver: “Nu godkänd för nationellt skytte tex Fältskytte och Precisionsskytte.” Vem har godkänt den och hur får man en sådan “certifiering” att ett vapen är godkänt? Har man med sig det cerifikatet och bara kan pasera genom vapenkontrollen utan några fårgor och få en klisterlapp direkt?

I övrigt verkar den ju väldigt fin, men har som sagt inte sett den i det vilda än.

/Pontus

EDIT: Ja lade till ett par bilder, för dom som inte orkar slå i SHB.
SHB

Jag har en KMR L-02 Spectra och jag kan inte se någon skillnad på min beavertail och den på pistolen i din bild. Det är en svårmätt beavertail, men jag får det till OTROLIGT nära 30 mm. Åtminstone i mitt fall är nog säkringen på vänster sida, som är stor nog att ställa en 60" platt-tv på, ett större regelmässigt övertramp en en tiondels millimeter för lång beavertail.

Jag tror inte att “nu godkänd för nationellt skytte t.ex. fältskytte och precisionsskytte” betyder att man får med något certifikat, utan snarare att man gjort någon ändring på pistolen som medför att den blir godkänd enligt de existerande reglerna. I detta fall tror jag det kan handla om vikten eller storleken (för att passa i lådan).

Hej.
Jag äger kanske den 1:a Cudan som kom till Sverige och den är för tung enligt regelboken, det är också det som är ändrat så vapnet numera kan användas till de vanligare nationella grenarna där maxvikten är 1400g inkl 1st tomt magasin.
Själv är jag mycket nöjd med detta fantastiska vapen.
Skjuter mest ppc, fält och milsnabb.
Lycka till. // M

Ja, det är väll vikten och avtryckarvikten man i första hand tänker på när man tänker vapenkontroll. Men ändå lite taskigt att skriva att den är godkänd om det nu skulle vara problem med beavertailen. Men tillverkarna kan ju inte tänka på allt. Hur mycket kan lilla Sverige påverka tillverkarnas design egentligen.

Jag får måttet på “beavertail” till 26 mm.

Tveksamt

Jag har svårt att tro att en seriös försäljare skulle riskera sitt rykte med att påstå att en pistol är godkänd för nationellt pistolskytte om det sedan visar sig att så inte är fallet, åtminstone vid det tillfälle de påstod det. Jag vill påstå att de som säljer dessa har varit i kontakt med pistolskytteförbundet i ämnet.

När det gäller reglementen och framförallt när det gäller skjuthandboken, så är det inte alltid solklart vad de menar. Om du t.ex. tittar i den illustrationen du själv bifogade så är det aktuella 30 mm måttet mellan den djupaste dalen i baksida grepp till var bäversvansen viker uppåt och att den skall vika uppåt med minst 45 grader från den punkten.

Såsom jag nämnde så är den svår att mäta, men ganska nära 30 mm djup och ifall den skulle visa sig övertrassera 30 mm så är det maximalt 1-2 mm och detta viker minst 45 grader uppåt. Med detta menar jag att jag sitter med pistolen i hand och mäter det i skrivande stund, inte att jag gissar.

A är pistolens totala längd (från pipans ände till bäversvansens ände), B är mantelns totala längd. Mantelns ände är inte i linje med dalen i baksida grepp.

Hehe, ja SHB lämnar ju en del övrigt att önska på vissa punkter minst sagt. :face_with_monocle:

1 gillning

Tankemiss där av mig.
mäter man med “linjal” får jag det till ca. 30,33 mm :thinking:

Det stämmer ganska väl överrens med vad jag mätt i verkligheten.

Glöm inte att A vapen från början var enbart militära vapen, sedan så har det blivit vapengrupperna A1, A2 och A3.
Man har begränsat vapenvikten med avseende på att det är meningen att vapnet skall bäras i ett hölster hela dagarna.
Jag skulle inte tycka om att gå hela dagarna med ca. 2 kilo på höften.