Input rörande kolvanpassning 1911, Armanov, Nill mm

Har nu införskaffat tävlingsfäiga A-vapen, varav en 1911. För tillfället sitter ett Houge-grepp på(gummi). Gillar att det är fingerrillor samt känslan i allmänhet. Perfekt också när det är kallt ute.
Dock kan jag redan nu misstänka att det ev. kan bli problem med gummi varma sommardagar med handsvett, eller vid regn på ett fältskyttevarv.

Min händer(strl. 10 i handskar)tenderar generellt att tycka 1911 single stack-kolvar är ngt små för mina händer. Har därför börjat spana efter alternativa kolvsidor. Är mycket nyfiken på t.ex.
Kolv Armanov SpidErgo Large för 1911 Black – Sportec
Någon som har erfarenhet av dessa??

Även mycket intresserad av t.ex. Kolv Nill Colt 1911 stb fr rak – Sportec
förutsatt att den passar min pistol. Verkar bara finnas i en storlek vilket gör att risken att min hand inte gillar den är överhängande. Är ny på A-vapen så passar också på att fråga om anatomisk kolv är tillåtet på A-vapen??

Kolv Tumhylla och handstöd är inte tillåtna.

Saxat från skjuthandboken. Så nej på Nillkolven till A-vapen.

1 gillning

Jag har en sådan Houge-kolv till min 1911:a och upplever inga problem med handsvett när det är varmt ute!

Tvärtom har den väldigt bra grepp även när det är varmt…

Max. 5mm utstick på kolven om du ska skjuta vpgrp.A.
Ska du skjuta vpgrp.B med vapnet så får du ha “anatomisk kolv” om du vill.
Kolla skjuthandboken för mer detaljer och bilder.

Mvh
Johan B

1 gillning

Tack för bra svar! Max 5mm utstick på kolven, var framgår det? Tittade i skjuthandboken(s. 87), där framgår det dock att kolven får vara max 50mm tjock om jag förstår det rätt?

Måttet framgår av bilden på sidan 87 (t ex.):
SHB-upplaga-19-inklusive-omslag.pdf (pistolskytteforbundet.se)

Mvh
Johan B