Inköpstillstånd

Ja, det har väl säkert avhandlats tidigare, men hur specifik behöver jag egentligen vara på ansökan för inköpstillstånd?

Jag vill köpa en 5" 1911 i kaliber .45 ACP
samt en 4-4,25" revolver i kaliber .357

Exakt vilka modeller vet jag inte, och det beror lite på vad som dyker upp tänker jag. Räcker ovanstående info eller måste exakt modell anges?

// Linus

Vapenförordning 2 kap 6 §.

[…] Ansökan ska innehålla uppgift om sökandens namn, person- eller organisationsnummer och hemvist eller säte samt om vapnets typ, fabrikat, modell och kaliber. […]

I samband med att ansökan om inköpstillståndet skickas/mailas in så behöver du ju oxå bifoga Föreningsintyget… & det kan (skall) inte undertecknas av den som är utsedd av Klubbens Styrelse utan att han/hon fyller i & specificerar: Märke, modell & piplängd

Tackar för svar, det låter ju som att man behöver ha bestämt sig för fabrikat och modell också då, och det kanske är rimligt när jag tänker efter.

// Linus

Frågan är intressant - en koll med licenshandläggare kanske är på sin plats!

Det borde kunna funka om man på föreningsintyget skriver in minsta piplängd för tänkt användningsområde…men med tanke på smidigheten i systemet i övrigt är det långt ifrån säkert… :confused:

Mvh
Johan B

Av egen erfarenhet skulle jag säga att det beror på handläggaren.
Fick själv inköpstillstånd (förhandsbesked) på;
Halvautomatisk hagelbössa
kaliber 12
övningsskytte.
Skickade in resterande uppgifter när jag hittat en som passade.
Visserligen var det ett antal år sen och det kan säkert ha ändrat sig.
Kontakta en handläggare och ställ frågan.

That´s the thing… förut kunde man ju göra som du gjorde…Vilket naturligtvis är (var) väldigt smidigt för den som ansöker om Inköpstillståndet… när denne är på jakt efter en begagnad puffra.
Men, av någon anledning så har Tillståndsenheterna gjort en helomvändning (till vilken nytta?) & kräver numera det jag angav i ovan inlägg.

Ponera att man är ute efter en begagnad Glock (9mm)… spelar mindre roll om det är en Gen 4 eller Gen 5…eller om det är en 17/19/19x/45… så länge den är i bra skick.
Hade det varit samma premisser som förut så hade det ju givit Köparen fler val & Säljaren hade blivit glad över att kunna avklara affären snabbt.
Men…nä nä… då skall man istället hitta på nya premisser som gör att Köpare/Säljare får vänta flera månader på att Tillståndsenheten hanterar ansökan…

1 gillning

Enligt mina erfarenheter (Stockholm, varierar väl i landet) behöver det inte specificeras allt för mycket. Även om det är ett specifikt vapen brukar det inte vara några problem att köpa ett likvärdigt vapen (kaliber, piplängd) men av annat märke och modell.