Inköpstillstånd, vad gäller

Hej

Jag har fått mitt inköpstillstånd för min första pistol. Är en helt ny därav har jag ansökt om ett inköpstillstånd, jag har bokat ett vapen nu i en butik och har trott att så fort jag har inköpstillstånd i handen så kan jag åka till butiken och hämta ut det, och då samtidigt så skickas uppgifterna om det exakta vapnet in och min riktiga licensen görs klar och skickas hem till mig. Men nu säger butiken att polisen har ändrat hur det ska gå till och att man måste först skicka in inköpstillståndet till butiken för att dom ska fylla i exakta uppgifterna och sen skicka det till polisen och sen får jag hem licensen, först då kan jag hämta ut vapnet, vad är det som gäller? Jag får väl ändå tro att butiken har koll på vad som gäller, tyvärr då i det här fallet.

Har hört samma sak när jag nyligen köpte en pistol från en handlare. Tidigare 3 månader sedan och även innan det, har jag kunnat hämta ut vapnet direkt med inköpstillståndet. Har då fått en kopia på det ifyllda inköpstillståndet om polisen skulle kontrollera innan jag fått licensen.

Med den nya rutinen så blir hela förfarandet att först ansöka om ett inköpstillstånd och därefter invänta den riktiga licensen utan att få tillgång till vapnet direkt vara mer ineffektivt. Blir mer som ett lånelöfte från en bank.

Låter konstigt. Jag hämtade min ar15 från butik med inköpstillstånd. Det här var för 2 veckor sedan. Licensen kom på posten några dagar därefter.

1 gillning

Ja, polisen har utan att egentligen meddela någon helt plötsligt ändrat sina rutiner och gjort inköpstillstånd i det närmaste värdelösa.

De har dessutom börjat skicka kopian på den gamla licensen när man köper begagnat till KÖPAREN istället för säljaren, så nu har jag som säljare inte längre någon garanti för att licensen faktiskt är godkänd (det är ju ändå hyfsat lätt att förfalska en licens om man verkligen vill).

Nya “riktlinjerna” är som du säger, att handlaren fyller i inköpstillståndet med serienummer och skickar till polisen, sedan får du både din licens och licenskopian med brev och ska visa upp BÅDA för att få hämta ut vapnet. Helt vansinnigt och nog bland det dummaste de hittat på hittills.

Allt för att underlätta :nerd_face:

Polisens rutiner är inte lag så inköpstillståndet gäller såklart. Bara att åka och hämta ut, handlaren fyller i uppgifterna och intygar. Skicka in men ta en kopia och behåll så länge tills den slutliga licensen dimper ner.

Det hjälper ju inte om butiken vill följa polisens nya riktlinjer, jag har svårt och se att butikerna skulle vilja chansa om det finns tveksamheter.

Ja men eller hur. Många vapenhandlare som vill frångå polisen riktlinjer och riskera att inte få sitt handlartillstånd förnyat.

Polisen har upptäkt att det fuskats med inköpstillstånd. Låter rimligt, för dom är så lättförfalskade.

Det man måste göra nu är ju att skicka in det, vänta (flera veckor i vissa fall, vad jag kan läsa mig till på andra ställen. Normalt brukar det ju gå med vändande post), sen får man hem licens OCH säljarens kopia. Båda ska med till säljaren för att få ut vapnet.

Distanshandel har blivit skitjobbigt nu. Tidigare sökte man ett vapen (med eller utan inköpstillstånd) och så fick säljaren en kopia på licensen sen kunde dom skicka vapnet. men nu måste du som köpare skicka dina två (org + kopia) till säjaren, annars kan dom vägra skicka det enl. gällande rutin.

Gick relativt fort att få licens efter att butik skickat iväg inköpstillståndet till polisen. De skickade det förra torsdagen och det låg i min brevlåda på tisdagen. Så inga problem utifrån tid åtminstone.