Inköpstillstånd när man är helt förvirrad :)

Ska som det ser ut nu köpa mig ytterligare ett A-vapen som ska användas som fältskyttevapen.
Problemet är att jag inte vet vad jag vill ha. Väljer mellan 1911 o CZ, antingen en TSO, Shadow 2 eller en TS2. För att spara tid ska jag söka ett inköpstillstånd, för det är väl så man ska göra? Vet ej heller om jag ska köpa nytt eller begagnat, förvirringen är total :slight_smile:
Hur mkt uppgifter behövs för ett inköpstillstånd eller ska jag vänta tills jag hittat ett vapen o söka licens?
Det jag vet ned säkerhet är kaliber o piplängd, 9mm o 5 tum…

1 gillning

Din Klubbs Styrelse får inte underteckna Föreningsintyg om du inte specificerat Märke & modell…ex: Glock 45 MOS (samt piplängd).

Visst hade det varit smidigt med ett öppet Inköpstillstånd… Men, det är dessvärre inget alternativ.

Vapenförordningen 2:6

Ansökan om tillstånd att inneha skjutvapen görs skriftligen. Ansökan ska innehålla uppgift om sökandens namn, person- eller organisationsnummer och hemvist eller säte samt om vapnets typ, fabrikat, modell och kaliber.

Du kan förstås söka utan de uppgifterna men räkna med att få komplettera eller få den avvisad pga formfel.

När du bestämt dig söker du, betyder det att du har hittat en pang söker du med tillverkningsnummer etc, har du inte hittat en söker du på ett inköpstillstånd.

2 gillningar

Uppmanar inte till att ge vapenhandläggarna mer uppgifter men sök på en cz av en specifik modell. Skulle du ändra dig så ring handläggaren så kan ni lösa en ändring.

Ja, det är nog så jag måste göra…

Man ansöker ju om licens först, sen hör du av dig till din klubb för ett föreningsintyg
Det finns tyvärr inte någon möjlighet att ansöka om en generell 9mm pistol, du måste veta tillverkare och modell.
Dock vet jag inte exakt hur detaljerad man måste vara ned på minsta nivå, jag fick licens för en Walther q5 Match SF, och det finns lite olika varianter av den
Det hade kanske gått att bara ansöka om en Q5 Match, och sen bestämt sig för exakt modell
Dock måste piplängden och kalibern stämma eftersom man uppger ju det i licensansökan

1 gillning