Inköpstillstånd 6 tums .357 magnum

För att minska risken för krångel så tänkte jag fråga.

Stämmer det att om man skall söka exempelvis s&w 686 som en 357 revolver med piplängd 15 cm, trotts placering av patronläget och att jag främst kommer skjuta kaliber 38?

Frågan är lite otydligt formulerad men i vissa regioner accepterar man 686:or till B och R medan andra, Stockholm bl.a., tydligen har hittat på en jävla massa trams som gör det omöjligt. De hat dessutom haft iaf ett ärende där den sökande överklagade och inte lyckades övertyga förvaltningsrätten så de har en dom på FR nivå som ger dem rätt vilket antagligen ger dem vatten på kvarn så att säga.

Ett tips är ju att om man ska överklaga, ta hjälp. Gärna av förbundet. Ju fler som driver sina ärenden dåligt, ju större är risken att man sabbar för alla andra (lex TAC A1).

Ska man däremot använda vapnet till både magnum bana eller fält och R eller B så ska man söka på behov till M. Sen räcker det förstås om man skjuter hemortens eller så en gång per år som komplement till sitt bruk av vapnet i B/R.

Var det svar på frågan?

1 gillning

Som jag tolkar frågan så gäller det om man skall söka 686’an som .38Special om man skall skjuta det. Om det är frågan, så är svaret ett rungande nej. Man söker på vapnet med den kaliber det är. En standard 686 söker man alltid som .357Magnum.

Jag har gjort om några 686’or till .38ShortColt och då är det den kalibern man söker. Jag gjorde någon trumma som var kamrad .327Federal Magnum. Den går att skjuta .32S&W, .32HR och .327FedM, men man söker licensen på en .327FedM. Det är samma sak med en standard 686’a. Man kan skjuta .38ShortColt, .38LongColt, .38Special och .357M, men man söker på .357M

2 gillningar

Tack för svaren, den enda fråga som kvarstår är: Vad anser polisen vara piplängden med en 6 tums revolverpipa?

6 tum=6 tum=15 cm

1 gillning

Tack till alla i tråden, nu känner jag mig fullständigt säker på polisens perspektiv.

1 tum = 25,4 mm x 6 = 152,4 mm (om man ska vara petig).

Jag är 100 procent medveten.

Men då polisen frågar efter bakkant av patronläget blev jag väldigt osäker.

Du får förklara för dem att trumman inte är en del av pipan på en revolver - det är ju en separat tillståndspliktig vapendel.

Så tröga är nog polisen enbart i Stockholm.

Nja, jag skulle inte tro det. Och frqm för allt vata helt såker på der