Info om gammal Norma-ammunition

Fått tag i de här och var först orolig för att de skulle vara 39B-typ och inte så bra i min polymer frame-PDP.

En av killarna på klubben menade dock att det var ”fin-ammo” och jag skulle gärna vilja veta mer om den ifall nån här har koll.

Jajamen, det är fin-ammo och inte på något vis lik 39b.
Spara till ett högtidligt tillfälle! :slight_smile: :+1:

1 gillning

Det är bara att spara och ta fram vid tävlingar :grinning_face_with_smiling_eyes:
Den där ammunitionen tillverkas inte längre

1 gillning

Tack. Jag är en nyfiken typ - finns någonstans man kan läsa mer om den här ammunitionen?

Norma TC k-Pist är lite hårdare laddad än den vanliga norma TC. Som Norma SÄK som polisen hade en stund. Skjuter väldigt tätt iallafall. Så magnumprecision eller Magnumfält är den ypperlig till.

Blir lite fundersam när jag ser tändhattarna på patronerna. Normas fabriksammo, riktiga Norma alltså…, brukar ha en silverfärgad tändhatt och det är NP präglat i metallen. Har man frångått det på just k-pist patronen? Annars lutar det åt att det är omladdade hylsor, hemladdat. Dock ser det ut att vara Normas legendariska TC-kula.

Jag har fått det här partiet i klump med annan ammo från ett dödsbo så jag vet inget om detta.