Anledningen till att jag är mycket skeptisk till uppgiften är att jag är utbildad på ammunitionshantering inom försvaret och jag vet att merparten av all ammo har en lagringstid på max 25 år innan den skall omsättas för att säkerställa funktionen. Försvaret har mycket höga krav på kvaliteten och ibland är det nog “både hängslen och livrem” - allt för att skapa största sannolikhet att ammon fungerar när det behövs i skarpt läge…
Lägg till det att just 39B var föremål för en massiv utrensning i förråden för några år sedan då man skänkte mängder av ammo till skytteföreningar (ända tills något ljushuvud började sälja den vidare) och i slutändan betalade försvaret stora pengar för destruktion av fullt funktionsduglig ammo…
Så innan du kan visa någon form av “hårdfakta” i ärendet genom partinummer eller hylsor med stämpel i botten med årtal, är jag mycket skeptisk till uppgiften att så gammal ammo har använts i skarpt läge - men det kan iofs skett något misstag i systemet där (för) gammal ammo har delats ut!
Att den kan fungera klanderfritt även om den är 50 år gammal är iofs inget jag tvivlar på, men det går emot försvarets egen policy gällande omsättningstid.
Mvh
Johan B