Hur exakt måste man vara när man söker inköpstillstånd?

Hej!

Jag är inne på att köpa en Hämmerli X-ESSE, men har inte helt bestämt variant än.

Det finns ju t.ex.

• Pistol Hämmerli X-ESSE Sport
  • Pistol Hämmerli X-ESSE Sport SF
  • PISTOL HÄMMERLI X-ESSE EXPERT SF

Räcker det att skriva Hämmerli X-ESSE, alternativt Hämmerli X-ESSE Sport på ansökan, och så kan jag välja vilken jag vill av de här tre modellerna när inköpstillståndet kommer?

jag har för mig att du måste skriva gode exakt vad modellen heter som du ska söka inköpstillstånd för.

SF, Expert SF och Sport SF skiljer sig bara på kolven så jag skulle bara söka på Hämmerli X-Esse. Om handläggaren ber om mer detaljer skulle jag förklara att jag vill ha möjlighet att knipa det som först dyker upp begagnat. Kolven går ju ändå att byta efter köpet och det är i övriga samma vapen. Men jag skulle inte bråka om de insisterade utan då bara bestämma mig för en.

Kan tänka mig att det beror väldigt mycket på humöret hos personen som hanterar din ansökan. I många fall går det nog alldeles utmärkt att vara lite vag så länge antalet skott och piplängden är den samma (säkert går det bra i många fall även där det varierar något). Men samtidigt finns det säkert ett par paragrafryttare som kommer kräva nytt inköpstillstånd för den exakta modellen du söker.
Köpte tex en begagnad “SPS 1911 Falcon UNO” för ett tag sedan. Noterade då att det på förra ägarens licens endast står “SPS 1911” trots att SPS har säkert 10 olika varianter av 1911, men det hade alltså ändå gått igenom.

Jag hade därmed nog skrivit en mindre specifik namngivning i ansökan, hoppas att de anser det rimligt men varit beredd på att behöva söka ny om de inte gör det.

Jag är rätt säker på att handläggaren hör av sig om han/hon tycker det borde vara närmare specificerat. Dvs risken för att behöva betala ny avgift och lämna in ny ansökan känns ganska liten.