Hur exakt måste man vara när man söker inköpstillstånd?

Hej!

Jag är inne på att köpa en Hämmerli X-ESSE, men har inte helt bestämt variant än.

Det finns ju t.ex.

  • Pistol Hämmerli X-ESSE Sport
  • Pistol Hämmerli X-ESSE Sport SF
  • PISTOL HÄMMERLI X-ESSE EXPERT SF

Räcker det att skriva Hämmerli X-ESSE, alternativt Hämmerli X-ESSE Sport på ansökan, och så kan jag välja vilken jag vill av de här tre modellerna när inköpstillståndet kommer?

jag har för mig att du måste skriva gode exakt vad modellen heter som du ska söka inköpstillstånd för.

SF, Expert SF och Sport SF skiljer sig bara på kolven så jag skulle bara söka på Hämmerli X-Esse. Om handläggaren ber om mer detaljer skulle jag förklara att jag vill ha möjlighet att knipa det som först dyker upp begagnat. Kolven går ju ändå att byta efter köpet och det är i övriga samma vapen. Men jag skulle inte bråka om de insisterade utan då bara bestämma mig för en.

Kan tänka mig att det beror väldigt mycket på humöret hos personen som hanterar din ansökan. I många fall går det nog alldeles utmärkt att vara lite vag så länge antalet skott och piplängden är den samma (säkert går det bra i många fall även där det varierar något). Men samtidigt finns det säkert ett par paragrafryttare som kommer kräva nytt inköpstillstånd för den exakta modellen du söker.
Köpte tex en begagnad “SPS 1911 Falcon UNO” för ett tag sedan. Noterade då att det på förra ägarens licens endast står “SPS 1911” trots att SPS har säkert 10 olika varianter av 1911, men det hade alltså ändå gått igenom.

Jag hade därmed nog skrivit en mindre specifik namngivning i ansökan, hoppas att de anser det rimligt men varit beredd på att behöva söka ny om de inte gör det.

Jag är rätt säker på att handläggaren hör av sig om han/hon tycker det borde vara närmare specificerat. Dvs risken för att behöva betala ny avgift och lämna in ny ansökan känns ganska liten.

När jag skaffade min CZ TS2 Racing green så sökte jag först på en TSO. Sedan insåg jag att CZ precis släppte TS2, och jag ska ju alltid ha det senaste… Så jag frågade polisen om det var okay att ändra min ansökan till “TS2 Racing Green” istället, och svaret jag fick vad att det var inga problem och “Sålänge piplängd och patronantal är detsamma så är det ingen fara” Dock blev den slutliga licensen ändrad till de nya uppgifterna i namnet såklart.

Med det sagt så tror jag att det alltid är bäst att vara så precis du kan, men om du vill ha möjligheten att välja fler så kan du säkert vara något vag, men då får du ju vara beredd på tilläggsfrågor och eventuella extraavgifter om det blir någon form av att ansöka om.

EDIT: Kom att tänka på en annan detalj, kul att du väljer en Xesse, det gjorde jag på min första licens också och jag skrev då: “HÄMMERLI X-ESSE EXPERT SF” om det är till någon hjälp :wink:

Kan ju ta och uppdatera, jag skrev HÄMMERLI X-ESSE på ansökan och det var inga konstigheter! Sen var det bara att vraka och välja. Riktigt trevlig pistol, får man den begagnad för en rimlig peng så är det bara att köra! Har även testat en AW93 och visst märker man skillnad, men än så länge har jag bara mig själv att skylla om jag inte får en bra träff, och inte pistolen…