Hörselskydd - stora öron

Hej,

Är i slutfasen av pistolskyttekursen och ska beställa ett par hörselkåpor. Vilka skulle ni rekommendera om man har lite större öron. Skulle uppskatta att ha både större omkrets på själva “kuddarna” men även djupet.

Har för tillfället inte möjlighet att åka iväg och testa, så tänkte köpa online.

Skulle rekommendera bulls eye 3, har inte varit med om någon som de varit för små för.

Även prisvärda och framtagna för skytte.

Tack för tipset, jag hade dock tänkt mig aktiva, dvs. med medhörning

Skippa medhörning. Jag skaffade det också som ny skytt, för jag tänkte att det är väl bra av säkerhetsskäl att höra bra?

Men nu efter 2,5 år har jag bara medhörningen igång när jag skjutleder. Annars är de avstängda och med extra proppar i öronen under för att stänga ute så mycket ljud som möjligt och kunna fokusera 100% på mina skott. Jag kan fortfarande höra kommandon, men det dämpar tillräckligt för att prat och ljud från övriga skyttar inte ska störa.

Jag använder 3M Peltor ProTac Shooter (32 dB). Jag skulle också rekommendera deras Bulls Eye III (34 dB) istället för mer utrymme och med dämpning alternativt att du testar deras X5 (36/37 dB) för mest dämpning.

Flera som rekommenderar Bulls Eye III. Är inte det samma kåpa som Optime III fast coolt militärgrön och därmed dyrare? Jag förstår viljan att visa att man har pengar men det måste ju finnas bättre sätt…

senaste gången jag köpte nya tror jag prisskillnaden var 40-50kr, så det är en stor skillnad prismässigt. :grin: Stil 2 serier med 9an..

Men sarkasm å sidan, jag väljer att köpa nya bulls eye 3 varje år istället för att köpa nya hygiensatser, även om hela kåpor kostar 340 kr och hygienensatsen kostar 150kr, då jag tycker att de inte täcker upp lika mjukt över öronen. Vilket är samma känsla jag haft då jag testat optime jämfört med bulls eye.
Vad jag sett brukar optima kosta ca 300kr mot bulls 350 så är det inte något jag bryr mig om då jag gillar min hörsel. Kör dessutom proppar och en årsförbrukning av de kostar betydligt mer, även här väljer jag att köpa dyrare proppar som dämpar bättre och sitter bättre i mina öron.