Hölster vänsterskyttar

Hej,
Jag är nyfiken på hur ni andra vänsterskyttar löser hölsterproblematiken? Jag tänker då särskilt på hölster till vapen av icke tjänstetyp alltså match pistoler Feinwerkbau, Benelli, Morini t ex.

Kör ni enkla universalhölster, bär på högersidan eller specialbeställer?

Specialbeställer från HMK eller liknande för mitt ändamål.

Skall du bara förvara vapnet i hölstret mellan stationerna, så finns det ju ingen anledning att göra något speciellt åt det. Antingen sätter man ett högerhölster på vänster sida (bak och fram) eller så förvarar man det bara på höger sida tills man skall skjuta.
Skjuter man en gren där draget ingår i skjuttiden, så finns det ju vänstervariant på nästan alla hölster…

Med en anatomisk kolv så är det väldigt klumpigt och oskönt att behöva plocka upp och ned ett vapen med fel hand. Prova så får du se.

Jag tycker inte det är så lätt att hitta vänsterhölster. Länka gärna ett som passar en Fwb aw93 t ex och som man inte behöver hänga bakochfram

Ett alternativ kan vara väska (modell “kameraväska”) med axelrem - funkar med i princip alla vapen och det går att göra en “insats” för optimal passform för varje vapen om man är lite händig och vill det…

Mvh
Johan B

Jo det är ett alternativ med nån form väska antar jag. Då är det lättare.

Tro mig… jag har testat mer än du anar. Till och med att som högerskytt skjuta med vänster hand med en högerkolv fungerar ypperligt, även om det kanske inte är det mest bekväma.

Universal vänster funkade fint till min benelli.

Kan du länka?

Har ett imi defence vänster till Sigen, Bianchi läderhölster vänster till 586’an och ett universal vänster som funkar helt ok till Benellin.