Jag blev nyligen klar med nybörjarkursen och kompetenskravet för att skaffa egen licens och i oktober kan jag ansöka om licens för min första pistol .22 LR. Jag har letat och läst runt en del hur andra har valt men skulle vara intressant att få lite tips från erfarna gällande min situation.
Jag har starkt intresse för de dynamiska skyttet och vill så småningom påbörja min IPSC-kurs och licens för att i framtiden börja tävla i Production som ingång. Med de sagt så tilltalar inte de nationella skyttet mig i tävlingssammanhang även om 25 m precision är något jag kommer träna. Jag har varit inne på att skaffa en CZ Shadow 2 Kadet som första pistol då den ska ha tyngden, avtrycket och ergonomi som grovkalibrigt. Fördelen jag ser med detta är att jag har en lättare övergång till ex. CZ Shadow 2 9 mm när jag nästa år kan införskaffa mitt första A-vapen. Likaså rigg och övrig utrustning kan jag skaffa redan nu då det i grund och botten är samma pistol.
Det jag sett och läst om kadet är att den verkar vara extremt känslig med ammunition och föredrar high velocity typ CCI Mini-Mag. Är det någon här som har/har haft en CZ Shadow 2 Kadet eller .22 LR växelsats och vill dela med sig av era erfarenheter kring hur den är att skjuta 25 m precision, vid träning för dynamiskt samt ammunitionsval för säker och pålitlig drift?
Tar gärna emot tips och rekommendationer då jag kanske är helt fel ute när det kommer till att välja första pistol. Vill avsluta med att jag inte har något emot att spendera pengar på min hobby, men det känns “onödigt” att lägga pengar på en renodlad precisionspistol typ Pardini, Walther, AW93 etc. när jag inte har som ambition att gå de tävlingsspåret. Förbereder mig hellre för de dynamiska skyttet på bästa möjliga sätt så tidigt jag kan
Alla åsikter, tips och hjälp är välkomna. Jag är som sagt ny till skyttet och försöker ta lärdom av er med erfarenhet
Absolut och det är något jag kommer ha. Kommer hålla mig till banskytte under tiden jag går det dynamiska spåret och även efter såklart för regelbunden träning. Att hitta en som passar just en själv är väl den viktigaste faktorn som du säger, men är nyfiken på om någon här skjutit 25 m precision eller fält med just en Shadow 2 (22 LR) och kan dela med sig av för- och nackdelar så man får lite mer kött på benen och vad man kan förvänta sig av den
Jag har ställt in mig på att dynamiskt skytte blir dyrt men är det roligt så är jag beredd att ta den kostnaden.
Träna dynamiskt skytte med en 22lr är menlöst. Det svåra är inte att springa eller skjuta det svåra är att göra det snabbt med rekylen en normal pistol gör. Detta tappar man helt med 22LR..
Att skjuta dynamiskt är dyrt - en kväll med träning kan äta upp 100-200 skott med lätthet och tävlingar är 150-250 skott. Så har man inte råd med två olika vapen är det nog bättre att hålla sig till nationellt.
Det kan gå att skjuta precision med en Kadet, precisionen är dock inte lika bra i det systemet som i en för ändamålet skapad 22LR pistol, men det är rent mekaniskt i vapnet då pipan inte är fixerad i stommen som på säg en AW93. Där har revolver en stor fördel.
Fält med en kadett är att göra det väldigt svårt för sig själv, hög avtryckarvikt, dålig ergonomi och längre avstånd/små mål samt enhandsskyttet - som gör avtryckarjobbet ännu svårare då det är på korta tider. Dom flesta kan träffa små mål om man får 1 minut på sig att sikta o krama, men det blir svårt när man har 12 sekunder för 6 skott.
vill man ha en kadett för plinking go for it, men förvänta dig inte att den kan ersätta en för ändamålet gjord “riktig” 22lr picka.
Håller helt med “boibosan”, .22 nationellt är roligare om man har en pistol som passar skyttet och sporten. Att lägga pengar på en Kadet eller liknande är helt bortkastat.
Satsa på en “bättre begagnad” pistol av känt märke.
Den dagen du börjar med IPSC kommer du märka att det är ett helt annat skytte.
Har själv tänkt träna dynamiskt med 9 mm enbart för att få rätt förutsättningar såklart. Var bara lite nyfiken på om övrigt bortsett från rekyl (ergonomi, vikt och avtryck) har hjälp träningen med en Kadet.
Som sagt, jag är beredd på att det kommer kosta en del och kommer skaffa en pistol för respektive division om jag väljer att träna/tävla i fler än Production. Dock är jag inte sugen på att skaffa mig en för dyr precisionspistol för nationellt skytte då den grenen inte tilltalar mig i tävlingssammanhang, och jag är intresserad av tävling.
Frågan är bara om jag är helt fel ute i att en Shadow 2 Kadet kommer ge mig en bättre instegspunkt till det dynamiska, eller om det kommer skada precisionsskyttet för mycket och på så sätt inte vara värt de. Jag sköt mina guldserier väldigt snabbt med en gammal sliten Ruger, klubbvapen. Så tankegången var att jag borde skjuta skaplig precision med en Kadet OCH det kanske ger mig fördelar för framtiden
Och i ipsc brukar man inte ha flera olika vapen, annat än pistol pcc o kanske rifle.
Man går inte en tävling med flera vapen i regel som inom nationellt.
Köp en s2 med optik och panga precision med den. När du sen skjutit ipsc 1 år och klarat några tävlingar skjut där fodringar så kan du lämna det nationella helt om det är ointressant.
En ny Shadow Kadet ligger väl prismässigt runt 15 000:-
En begagnad Morini, Pardini eller likvärdig kostar ungefär detsamma.
En gammal “sliten” Ruger är inte det sämsta och du kommer troligtvis att uppfylla guldkraven med en Kadet också men den kommer absolut inte ge dig någon fördel för insteget i Dynamiskt.
Enda fördelen den skulle kunna ge är greppkänslan i kolven, vikt, rekyl och magasinbyte är helt annorlunda.
Ruger MKII kan man få relativt billigt och den skjuter bra, riktigt bra
Jag har haft min Ruger MKII i 35, 36 år eller något sådant och jag skjuter guldfodringar med den och när min svärson skjuter med den så hamnar någonstans mellan 1:a och fjärde plats här i Stockholmsområdet.
Så kanske de är men menar att möjligheten finns väl om jag skulle ha Shadow 2 OR för Production och Production Optics, och ex. en TS3 i Optics och Standard om möjligheten och intresset finns för flera olika divisioner?
Så är min tanke idag att när jag i början av nästa år kan införskaffa mig A-vapen att det blir en Shadow 2 OR för precision, för att senare använda i IPSC när jag väl kommer dit.
Men frågan är vad tusan man ska välja som första 22LR. Jag tycker tjänstevapen-looken är trevligare visuellt och jag tror jag kommer ha roligare skytte med en sådan. Men underläget i precision för man väljer en visuellt tilltalande pistol före en “bra” pistol kanske inte är värt de.
Om vi bortser från renodlade precisionspistoler som Pardini och AW93 etc. Vilka fabrikat eller modeller kan du tipsa om att titta närmare på utifrån dina erfarenheter?