Jag funderar på att skaffa en precisions träningsgevär möjligtvis i .223, enbart för träning och målskytte på över 100m. Jag kommer mest att skjuta från en bänk eller liggande och tänker använda geväret till att bli ett bättre skytt. Jag försöker bestämma mellan att skaffa ett färdigbyggt produktionsgevär eller att få ett gevär byggt av en vapensmed. Jag har inte en förmögenhet att spendera men inser att, för precision, får jag det jag betalar för. Kan någon rekommendera ett produktionsgevär eller en bra tillverkare? Anledningen till att jag tänker .223 är att den är lätt att få tag på och billig att skjuta. Också, eftersom jag är relativt ny på att skjuta och vill inte bli överkänslig mot rekylen om jag startar med en kaliber som är för starkt.
När det gäller specialbyggda gevär, känner någon till en bra vapensmed i Sverige, helst i Stockholmsområdet? Jag kommer möjligtvis att byta kolv eller finslipa geväret för precision men kan också tänka mig att bygga ett gevär åt mig. Har någon erfarenhet av att beställa ett gevär internationellt? Jag känner till många bra vapendelar som tillverkas i USA och mycket bra vapensmeder där. Eftersom jag åker ditt ett par gånger om året går det också för mig att få ett gevär byggd där. Vad tycker ni? All hjälp och information är välkommen. Tack